Z Hradce až k Baltu po dálnici. Začal se stavět úsek D11 od Trutnova k Polsku

Úsek D11 k polským hranicím.
Úsek D11 k polským hranicím. | autor: ŘSD

Úsek dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem se začal stavět. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží Ředitelství silnic a dálnic. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku. Nejdříve se zprovozní tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou rychlostní silnici S3, první vozidla by po něm měla jezdit již na jaře 2026. Příští rok plánuje ŘSD stavět poslední chybějící úsek D11 z Jaroměře do Trutnova.

„Začínáme s jedním z nejočekávanějších projektů, u kterého se podařilo překonat všechny překážky a konečně můžeme kopnout do země. Dálnice D11 patří mezi zásadní části české silniční sítě. Spojuje Prahu s východem Čech. Po dokončení D11 budou mít všichni Češi blíž k Baltskému moři, protože polská dálnice S3 pak propojí české hranice a Gdaňsk. Význam dálnice D11 je i celoevropský, podle mezinárodní dohody náleží k evropskému dopravnímu koridoru, který spojuje západní a východní Evropu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Součástí stavby budou dva půlkilometrové tunely, 28 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn dohromady dlouhých 1 615 metrů. Jeden tunel dlouhý 550 metrů bude pod Poříčským hřbetem, druhý s názvem Opevnění bude měřit 492 metrů. V úseku bude 13 větších mostů přes údolí, každý dlouhý víc než 100 metrů. Z toho budou tři velké mostní objekty: nejdelší se 715 metry most Poříčí, pak 670 metrů dlouhý a sedmipólový most přes údolí říčky Ličná a 330 metrů dlouhý most Lampertice. V úseku budou rovněž dvě odpočívky, Královec a Bernartice.

„Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, jednu z nejnáročnějších v historii ŘSD. Díky dobudování tohoto úseku dálnice D11 vznikne kvalitní přeshraniční propojení s Polskem, kdy nová kapacitní komunikace převezme funkci kapacitně a bezpečnostně nevyhovující silnice I/16. Ta dnes společně se silnicí I/37 propojuje významná regionální centra Jaroměř, Dvůr Králové nad Labem a Trutnov s Polskem. I přes velkou náročnost stavby se první řidiči svezou po nové dálnici už za 3,5 roku a na třech kilometrech na hranicích s Polskem již za rok a půl, což výrazně uleví polské Lubawce a českému Královci,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Poslední zbývající nedostavěnou část dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova ŘSD intenzivně připravuje. Stavba dlouhá téměř 20 kilometrů by měla začít na podzim 2025, řidiči by po ní měli poprvé projet v roce 2028. Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a k hranicím s Polskem se začala stavět v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 hotových 113 kilometrů. Nyní dálnice končí na kraji města Jaroměř.

 

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru