Páťáci záchranářem? Na školách v Hradci to je realita
Telefonování na tísňovou linku, vyhodnocení rizik, první pomoc v podobě zjištění životních funkcí a uložení do zotavovací polohy. To je jen drobná ukázka toho, co všechno učí strážníci děti v pátých třídách základních škol zřizovaných městem Hradec Králové.
Strážníci, ač nejsou profesionálními záchranáři, totiž sami vědí, že znalost resuscitace a správné a rychlé vyhodnocení situace může mnohdy zachránit život.
Základy první pomoci předávají hradečtí strážníci dětem na školách už dlouho. „Toto téma jsme v minulosti probírali v rámci praktické dopravní výchovy na dopravním hřišti, kdy jedna část dětí jezdila na kolech a druhá se učila první pomoc. Pro velký zájem škol jsme se na tuto problematiku více zaměřili a od letošního školního roku učíme žáky pátých tříd hradeckých základních škol, jak se zachovat jako účastník nehody, nebo svědek zranění,“ vysvětlil Ivan Dubec, vedoucí oddělení prevence Městské policie Hradec Králové.
A jak takový nácvik vypadá? Strážníci si s dětmi na příklad opakují čísla tísňového volání a následně už prostřednictvím simulovaného telefonického hovoru řeší konkrétní případy. „Cílem je, aby se děti nebály a nestyděly zavolat, aby věděly, jaké informace mají záchranářům poskytnout a současně, aby nabyly jistoty, že v tom nezůstanou samy, protože operátor záchranné služby jim bude podle situace radit krok za krokem, jak mají v dané situaci postupovat,“ popsala tisková mluvčí strážníků Eva Čížková, i ta s dětmi při kurzech intenzivně pracuje.
Další důležitou věcí, kterou strážníci děti učí je orientaci v místě nehody, čímž pomáhají dětem se lépe zorientovat a vyhodnotit rizika tak, aby se samy nevystavovaly nebezpečí. „Cílem je, aby děti uměly rozpoznat, co by je mohlo ohrozit a aby se podle toho uměly rozhodnout, zda jenom přivolají pomoc z bezpečného místa, nebo zda se i následně sami zapojí do poskytování první pomoci,“ doplnil Ivan Dubec. Děti tak vědí, že nemají přistupovat k ležícím osobám, které se jim zdají podezřelé a že nemají vbíhat zmateně do silnice. Strážníci při výkladu dbají také na to, aby děti byly dokázaly volaným záchranářům popsat přesně i místo nehody.
Asi nejzodpovědnější částí výuky je praktická manipulace se zraněným, která začíná bezpečným přistoupením a zjištěním základních životních funkcí. „Děti tak poznají, zda osoba bezvládně ležící dýchá. Jsou schopny ji samy otočit, zjistit vitální funkce a uložit do zotavovací polohy. V této části si všechny děti tuto činnost prakticky vyzkoušejí na svých spolužácích i na dospělé osobě, aby si ověřily, že to zvládnou vlastními silami. Jako dospělí figuranti jim slouží strážníci a učitel,“ vypočítává jednotlivé kroky výuky Eva Čížková.
Strážníci sami procházejí pravidelným školením první pomoci u lektorů Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje.
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.