Archeologové už začali zkoumat území, kde povede D11

Archeologický výzkum
Archeologický výzkum | autor: facebook UHK

Archeologové a stavbaři zahájili archeologický průzkum na trase budoucí dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře. První skrývku archeologové udělali u Světí nedaleko Hradce Králové. Zakázka svým objemem nemá v soutěžích na archeologický průzkum v Česku obdoby. O zahájení prací informovala Univerzita Hradec Králové, která se na archeologickém průzkumu podílí.

Zahájené práce na prvním úseku z Hradce Králové do Smiřic by měly trvat zhruba rok. Dálnice by se ale mohla začít stavět dříve. Ředitelství silnic a dálnic počítá s tím, že v místech, kde průzkum neobjeví žádné cenné nálezy, se začne s výstavbou letos v září. Jako první by se mohly začít stavět křižovatky a mosty. Stavební práce by v úsecích Hradec Králové - Smiřice a Smiřice - Jaroměř měly trvat zhruba 2,5 roku.

V minulých dnech stavbaři dali u hlavní silnice mezi Hradcem Králové a odbočkou na Světí pokácet ořešákovou alej čítající desítky stromů. Důvodem je právě příprava stavby D11. V místě pokácené aleje by měla být křižovatka D11 a silnice číslo 35.

Archeologové kromě skrývek již na místě budoucí stavby začali s povrchovou prospekcí, při níž pochůzkou po poli sbírají artefakty vyvržené na povrch orbou. Také s pomocí detektorů kovů hledají kovové předměty. Geofyzikové zároveň mapují narušení podloží v minulosti, mohou tím pomoci odhalit jámy vykopané pravěkými lidmi či základy staveb ze středověku.

"Skrývky buldozerem a bagrem odstraňují především ornici. Jemnější lžící bagr opatrně skrývá povrch podloží, tedy neporušeného terénu pod ornicí. Do něho v pravěku či raném středověku lidé zahlubovali svoje stavby, jejichž pozůstatky jsou jemnou skrývkou objevitelné," uvedl archeolog Radomír Tichý z hradecké univerzity. Skrývky zaberou několik týdnů. Souběžně s nimi se ale rozběhnou i vykopávky.

Podle děkanky Filozofické fakulty UHK Pavlína Springerové jde o výjimečný projekt, na němž se budou podílet stovky pracovníků od hlavních archeologů, přes techniky až po dělníky. "Výzkum bude největší archeologickou sondou ve východních Čechách," uvedla. Účastnit se jej budou i odborníci ze Slovenska, pomáhat budou i studenti z partnerských univerzit z Turecka, Španělska a Slovinska.

Hodnota průzkumných a zemních prací v území dlouhém asi 20 kilometrů je 789 milionů korun bez DPH. Cena záchranného průzkumu je podle dřívějšího vyjádření ŘSD vysoká proto, že plánovaná dálnice prochází podél toku Labe, což je archeologicky významná oblast. Archeologický průzkum před novostavbou každé liniové stavby vyžaduje zákon o státní památkové péči.

Dostavba D11 od Hradce Králové na polské hranice má zásadní význam pro ekonomický rozvoj regionu. Dálnice ve směru od Prahy končí před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan. Poslední chybějící úsek před Hradcem Králové se začal stavět v roce 2014. Úsek by měl být dokončen v létě.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru