Zastupitelé Hradce odmítli obchodní centrum Nová Zelená. Hlavně kvůli dopravě

Plánované obchodní centrum u Kuklen.
Plánované obchodní centrum u Kuklen. | autor: Portal.cenia.cz

Nová Zelená - komerční obchodní centrum, které chce nechat v Kuklenách vystavět developerská firma J&T Real, je téma, o kterém se nyní v Hradci hodně hovoří. Dokonce se kvůli němu sešli hradečtí zastupitelé na mimořádném zasedání. Po dlouhé debatě se shodli na tom, že stavbu odmítnou. Oblast Kuklen, Svobodných Dvorů a Plačic podle nich utrpí neúměrnou dopravou. Vliv stavby na životní prostředí EIA posoudí krajský úřad. Informaci přináší server iDNES.cz.

„Usnesení nás nepřekvapilo. Navzdory výsledku trváme na tom, že postupujeme v souladu s platným územním plánem, opatřeními obecné povahy, předpisy a vyhláškami,“ řekl pro iDNES Martin Kodeš, místopředseda představenstva developerské firmy J&T Real.
    
Zastupitelé už před několika týdny odmítli  text memoranda mezi městem a společností J&T Real Estate.

Neplánované a narychlo svolané jednání mělo zřejmý důvod. Na úřední desce hejtmanství se jen tři dny po vetu pro memorandum objevila dokumentace EIA. Město má coby dotčený účastník právo podat připomínky, ale pouze do 29. května, tedy dva dny před termínem řádné schůze zastupitelstva.

„To řádné se bohužel má sejít příliš pozdě a k radě města, která jedná za zavřenými dveřmi a jejímiž členy jsou i příznivci Nové Zelené, nemáme důvěru. Mimořádné zastupitelstvo je tak logický krok,“ vysvětlil Kamil Kubica (Piráti), který datum vyvěšení na úřední desce a termín možného vyjádření města označil za nekorektní.
    
Diskuse před třemi týdny trvala nestandardních 80 minut, většina příspěvků veřejnosti i zastupitelů se točila kolem dopravy. Hovořilo se také o požadavku na vybudování silnice Nová Zelená, která by pomohla již dnes přeplněné Pražské třídě. Stát by se tak mělo ještě před zprovozněním nákupního centra se zastavěnou plochou téměř 55 tisíc metrů čtverečních, kde má být 14 hlavních hal a kromě jiného i 1 859 parkovacích míst. To vše na mimořádně úrodné zemědělské půdě.

Developer chce postavit jen třetinu nové radiály

V dubnu se totiž potvrdilo to, čeho se obávala většina obyvatel Kuklen, Svobodných Dvorů a Plačic, totiž toho, že developer přišel s plánem postavit pouze asi třetinu nové radiály, jež by se poté měla zanořit do Zelené ulice a na už dnes často ucpané křižovatce u základní školy ústit do Pražské třídy.

Investor se sice zavázal městu darovat 35 milionů korun na další dopravní řešení, což jsou však jen drobné v porovnání s náklady na stavbu kompletní silnice. O komunikaci, jejím projektování i financování, se však ještě bude dál jednat. "Radiála Nová Zelená je podle platného územního plánu veřejně prospěšnou stavbou, jejím investorem je město. Více než třetinu radiály jsme připraveni vybudovat a následně ji bezúplatně převést městu. Jsme také ochotni na naše náklady připravit dokumentaci pro územní rozhodnutí na celou radiálu a dopravní úpravy v Pálenecké ulici. Míru našeho zapojení mělo řešit memorandum, které sice rada schválila, ale zastupitelstvo jej zamítlo,“ upozornil Martin Kodeš z developerské společnosti.

Nedostatky podle EIA   

Zastupitelé s podklady dostali také přílohu s výčtem nedostatků zjištěných v dokumentaci EIA. V deseti kategoriích je uvedeno rovnou 30 developerových „přešlapů“, které by měl napravit. Některé z připomínek se týkají i zdůvodnění potřeby záměru.

„Centrum vykazuje znaky zastaralé urbanistické koncepce. Centrum včetně parku bude umístěno mimo přirozené pěší a cyklistické trasy. Existuje důvodná obava, že centrum naruší stabilitu dosavadní obchodní sítě. Bude dostupné především automobilem“.

Dokument poukazuje také na nevratné zničení zemědělské půdy nejvyšší kvality i na překročení povolené hladiny hluku z dopravy v Zelené ulici, přestože se měřilo ve dnech, kdy byla v lokalitě dopravní uzávěrka. Zabývá se také světelným znečištěním, tím, že nebyl zpracován vliv na zrušení záplavového území, ale vadí mu i na 23metrový pylon, který bude clonit výhled na kuklenský kostel svaté Anny.

Výčet nedostatků v dokumentaci EIA však nejvíce míří na dopravu. Uvádí se v ní například, že Pražskou třídu negativně poznamenalo už otevření dálnice D11 a že otevření centra by znamenalo další zhoršení. Upozorňuje také, že pro dokumentaci EIA investor vychází z dopravní situace v roce 2019, tedy ještě než se otevřela dálnice. Konstatuje, že město si nechává zpracovat vlastní studii dopravní intenzity.

Z diskuse na mimořádném zastupitelstvu vyplynuly dva hlavní body či požadavky: nutnost dál jednat s investorem o podobě celého projektu a třeba i formou odborného semináře. A také nutnost dokončení radiály Nová Zelená ještě před zprovozněním centra.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru