Rekonstrukce Velkého náměstí se blíží, stovky lidí proti ní podepsaly petici
Rekonstrukce Velkého náměstí je na spadnutí. Městu se po dlouhých jednáních podařilo sehnat souhlas všech vlastníků nemovitostí a nyní již probíhá uzemní řízení, na jehož konci politici očekávají vydání územního souhlasu. Pokud nenastanou žádné další problémy, oprava by mohla začít v příštím roce. Možnou překážkou je ale petice proti budoucí podobě náměstí, v níž stovky lidí nesouhlasí se snížením počtu parkovacích míst.
Petici se šesti sty podpisy obdržel magistrát
V současnosti na Velkém náměstí může parkovat až 290 vozidel. Návrh rekonstrukce ale počítá se snížením zhruba na třetinu, po opravě by tu mohlo parkovat 120 aut. To se ale nelíbí stovkám lidí v Hradci Králové, kteří se podepsali pod petici. Signatáři spisu argumentují mimo jiné tím, že se z lokality stane mrtvé místo, pokud si zde nebudou moci lidé pohodlně zastavit. „Parkování zde je nejdražší z celého města, přesto jsou místa pro návštěvníky po většinu týdne zcela zaplněna. Je tedy zřejmé, že lidé pro život na Velkém náměstí auta nutně potřebují,“ píše se v petici. Text radnici vyčítá i další body: v okolních ulicích se zvýší vozovka do úrovně obrubníků, vzniknou nefunkční vpusti dešťových svodů. Na internetu prohlášení podepsalo již téměř 200 lidí, v papírové podobě více než 600 lidí. Petice v minulých dnech dorazila na magistrát, ten se k ní ale zatím oficiálně nevyjádřil.
Zchrátralé podloubí oprava prozatím nečeká
Rekonstrukce prozatím nepočítá s opravou podloubí. Kvůli složitým majetkovým poměrům půjde o oddělenou investiční akcí. „V tomto případě je nutné získat násobně více souhlasů vlastníků, proto jsme přistoupili k etapizaci,“ uvedl náměstek primátora Jindřich Vedlich. Podle petice jde ale o další problémový bod projektu. „Nejfrekventovanější koridor pro pěší by tedy měl zůstat v současném neutěšeném stavu s příslibem, že na něj dojde někdy příště. I když pomineme, že takové „příště“ bude určitě znamenat řadu let, musíme si uvědomit, že tím bude ochromení života na Velkém náměstí značně prodlouženo,“ píše se v petici.
Čtete také
Náměstí podle města dlouhodobě trpí tím, že zde chybí klidová zóna i adekvátní prostory pro pořádání kulturních akcí. Nový projekt je hodlá vybudovat, znamená to ale méně míst pro vozidla. „Naší prioritou je obnovit hlavní úlohu náměstí, coby místa pro setkávání. V tomto duchu je připraven celý projekt. Na jižní straně náměstí bude vytvořena klidová zóna pro pořádání kulturních a sportovních akcí. Ty jsou i dnes velmi oblíbené a těší se velké návštěvnosti, avšak na náměstí pro ně není dostatečný prostor. Naopak na severní straně bude zachována možnost parkování pro návštěvníky historického centra a přilehlých restaurací a obchůdků,“ uvedl náměstek Vedlich.
Architekt: Náměstí je více parkovištěm než důstojným centrem
Autor projektu architekt Jiří Krejčík poukazuje na to, že v docházkové vzdálenosti od náměstí se nachází parkovací dům v Regiocentru a plánovaný je také nový parkovací dům v Gayerových kasárnách. Míst pro vozidla v okolí Velkého náměstí by tedy mělo být dostatek. „Dnes je Velké náměstí více parkovištěm, než důstojným centrem města. Máme zpracovanou studii, která vychází ze sčítání aut na náměstí. Podle této studie je navrhovaný počet míst dostatečný a zajistí veškeré potřeby území,“ uvedl architekt Krejčík.
Oprava Velkého náměstí by měla stát zhruba 150 milionů korun. O rekonstrukci se v Hradci Králové mluví mnoho let. Nejblíže ji město bylo v roce 2012, kdy na předělání Velkého náměstí dokonce získalo evropskou dotaci 125 milionů korun. Protože ale hrozilo, že se lokalitu v centru města nepodaří opravit ve stanoveném termínu, radnice dotaci vrátila.
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
- z původně vysoutěženého projektu zcela vypadla oprava chodníků podloubí, schodišť podloubí a osvětlení podloubí,
- rušení obrubníků zásadně podceňuje pravidelné letní dešťové přívaly,
- zrušením chodníků v bočních ulicích chodci procházející podloubím doslova "vypadnou" z podloubí přímo pod kola projíždějících vozidel,
- auta jsou vytlačena z prostoru za severními fasádami domů (tzv. jižní strana náměstí), kde nejsou ani výlohy, ani slunce, takže tam většina návštěvníků nemá důvod chodit - nacpána jsou naproti tomu do chodníků před jižními fasádami domů (tzv. severní strana náměstí, strana s podloubím), kde je dnes největší pohyb pěších, nejvíc slunce a předzahrádky restaurací,
- zvednutí vozovek na úroveň obrubníků je z VN do bočních ulic provedeno jen do vzdálenosti cca 5-15 metrů, takže kdesi ve třetině ulice Špitálské, Klicperovy či Úzké zcela nelogicky a neesteticky vozovka klesne ze zvednuté na současnou úroveň (bude jistě překvapivé zejména pro noční chodce),
- náměstí přestává být objízdné a stává se pouze průjezdnou komunikací, kolem které nebude kde zaparkovat (Jára Cimrman by na to možná řekl: "No vidíte, jak jste to pěkně zařídili, aby bylo na náměstí živo, hlavní průjezd Hradcem jste tam udělali!").
Přitom existuje způsob, jak rekonstrukci provést a ničemu neublížit. Dle prohlášení pana náměstka Vedlicha bude celé VN předlážděno jako pojízdné pro 7,5 tuny, takže stačí vhodnou organizací parkovacích míst vyklidit plochu uprostřed náměstí, uvolnit prostupy náměstím a zajistit památkám důstojný odstup. Studie Ing. arch. Semráda jasně ukazuje, že takového stavu dosáhnout lze, a to dokonce velmi nenásilnou formou: spolekprokvalituzivota.cz/wp-content/uploads/2015/...
Počet parkovacích míst by se takovým způsobem dal snížit v první fázi třeba o 10% a dále např. o 2% ročně dle potřeb a zkušeností (viz tzv. amsterodamský model zmiňovaný v rozhlasové besedě arch. Gebrianem). Uspořádáním parkovacích míst po obvodu náměstí (tzv. "náhrdelník") by se vyřešilo jak odblokování průchodu nejvíce osluněnou částí náměstí, tak odstranění překážek předzahrádkám restaurací. Přesunutím přechodu různých úrovní vozovky z cca třetiny bočních ulic blíže k VN tak, aby chodníky v celé šíři podloubí zůstaly zachovány, by pak mohl být další zásadní problém vyřešen. Zůstala by tak snad už pouze otázka podloubí, které je v zoufalém stavu a Město se k údržbě svého majetku v této části VN zatím jako moc dobrý hospodář nechová (viz aktuální stav chodníku před kavárnou Rosso di Sera a restaurací Mexita). V souvislosti s podloubím, které Město dle svého vyjádření nemůže rekonstruovat z důvodů údajných nesouhlasů majitelů domů, se nabízí otázka: "Nebylo by možné v rámci údržby, která nevyžaduje složitá řízení, provést alespoň kvalitní předláždění chodníků podloubí?"
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.