Štítky: | Kaštanka | železnice |

Budoucnost aleje Kaštanka posoudí odborníci. Zůstane celá nebo jen půlka?

V aleji proběhlo mnoho happeningů na její záchranu.
V aleji proběhlo mnoho happeningů na její záchranu. | autor: kastankahk.cz

Za pět let pravděpodobně začne stavba posledního úseku dvoukolejky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Plány na sedmikilometrový úsek jsou znovu na počátku. Už na podzim by mělo být vše jasné, především osud kaštanové aleje na Pražském Předměstí. Bude záležet na posudku expertů z ČVUT. Informaci přináší zpravodajský server iDNES.cz.

Už v prosinci by měl začít ostrý provoz na železniční dvoukolejce mezi Opatovicemi a Pardubicemi. Projektanti dopředu počítali s tím, že nejsložitější v celém úseku až do Hradce Králové bude stavba mostu těžkého 1 350 tun v Pardubicích. Jenže zatímco most už je na místě, stavba druhé koleje v úseku Opatovice - Březhrad - Hradec Králové zamrzla. Budovat se přitom měla začít už před pěti lety. Nyní jsou termíny posunuty na podzim v roce 2028 a hotovo by mohlo být na jaře roku 2032.

Avšak už za rok by měla začít obří modernizace železničního uzlu Hradec Králové odhadem za 2,5 miliardy korun. Největší změnou má být vybudování zcela nového čtvrtého nástupiště, proměnit se však mají i tři stávající. Rekonstrukce se bude týkat veškeré technologie, výpravní budovy, ale i podchodu v Honkově ulici nebo železničního mostu přes Gočárovu třídu. Modernizace má pamatovat na plán stavby druhé koleje nejen ve směru do Pardubic, ale také do Chlumce nad Cidlinou a Týniště nad Orlicí.

U plánované dvoukolejky mezi Hradcem a Opatovicemi totiž zůstává dosud nedořešena budoucnost „nejkrásnější aleje roku 2016“. Odborníci z ČVUT by už brzy měli posvětit buď variantu Správy železnic s kácením jedné řady zdobné aleje, anebo „oponenturu“ spolku Kaštanka. Ta tvrdí, že záchrana stromů v Opatovické ulici je možná, ne-li žádoucí.
   
Zatímco před rokem mezi městem a spolkem naplno hořel spor a vzájemné napadání, kdo je viníkem, se změnou ve vedení radnice přišel smír. „Nemyslím si, že v minulosti byla koordinace vzájemných jednání optimální. Dostalo se to až do fáze, kdy jedna strana přestala důvěřovat druhé, zavládly předsudky a střety mezi skupinou obyvatel města s relevantními požadavky a právním tlakem Správy železnic na zdvoukolejnění,“ řekl pro iDNES.cz náměstek primátorky pro oblast investic Lukáš Řádek. „Jednání s městem se skutečně velmi výrazně zlepšilo,“ potvrdil Bohdan Samek, jeden ze zakladatelů spolku Kaštanka.

Podle něj ještě březnová schůzka mezi objednatelem SŽ, zhotovitelem společností Sudop Praha, městem a nespokojenými obyvateli hradeckého předměstí nedopadla příliš dobře. „Bavili jsme se o dvou variantách, jenže ani jedna neřešila záchranu celé aleje, ale jen jedné řady. Přitom je velké riziko toho, že kvůli vykácení jedné řady nepřežije ani ta druhá,“ doplnil Samek.
    
Správa železnic argumentovala hlavně rizikem pádu stromů do kolejiště a příliš malou vzdáleností vodiče od zeleně, avšak Kaštanka přišla s návrhem, který by podle ní byl přijatelný pro všechny účastníky.

Odborníci z ČVUT dostali za úkol prověřit možnost stavby ochranného rámu, díky kterému by přežily obě řady kaštanů a jenž by nezasahoval do soukromých pozemků a současně respektoval dvoukolejku. Návrh spolku dokonce obsahuje i variantu výstavby přímo z kolejí, která vylučuje zábory pozemků v soukromém vlastnictví.
   
„Pro všechny by byla optimální varianta, kdyby tam mohly být dvě koleje a současně dvě řady aleje. Pokud to však nebude možné, pro město je prioritou varianta se dvěma kolejemi před dvěma řadami stromů,“ řekl náměstek Řádek.

„My víme a máme ověřeno z odborných kruhů, že dvojkolejná trať do Opatovic a dvouřadá alej mohou existovat současně, a to i bez záboru soukromých pozemků,“ zdůraznil Bohdan Samek.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Rozsáhlé úpravy čekají hradecké hlavní nádraží a jeho okolí. Začnou ještě letos

Vedení Hradce Králové řeší se Správou železnic a Ředitelstvím silnic a dálnic, jak by mělo nově vypadat okolí hlavního vlakového nádraží. To se začne opravovat ještě letos a práce budou v postupně navazujících etapách trvat nejméně pět let. Informaci přináší Český rozhlas Hradec…
Čtěte více

Dva měsíce bude na trase železnice z Hradce do Pardubic výluka

Dva a půl roku po zahájení míří rozsáhlá proměna části trati z Pardubic do Hradce Králové do poslední etapy. Cestujícím však přinese na dva měsíce opět komplikace: namísto vlaku budou muset mezi Pardubicemi a Rosicemi a z velké části až do Hradce Králové náhradní autobusovou…
Čtěte více

Kaštanová alej půjde i přes odpor k zemi. Město chce vysadit novou

Definitivně skončilo jednání města o zachování kaštanové aleje na Pražském Předměstí v Hradci Králové. Staleté stromy půjdou k zemi. Nevyšla totiž možnost posunu připravované druhé železniční koleje směrem na Pardubice, protože v těch místech bude město stavět zařízení…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme