Změny v MHD přináší úpravu trasy na pěti linkách, linka č. 28 se zruší

Ilustrační foto
Ilustrační foto

Změny v MHD v Hradci Králové, které přijdou s polovinou července, mají podle dopravního podniku přinést především úsporu nákladů. Dopravní podnik se již několik měsíců potýká se stále větší ztrátou, která stoupá až do milionů korun. 

Ač dojde ke změnám na celkem pěti linkách a dokonce ke zrušení linky č. 28, tak dopravní obslužnost města pomocí MHD má zůstat zachována. Dopravní podnik dokonce uvádí, že se uleví od přetíženosti hromadné dopravy v centru Hradce Králové.

Provoz MHD ve městě je každoročně z městské kasy podporován částkou kolem 158 až 159 milionů korun. I přes tuto výraznou dotaci, která snižuje především cenu jízdního, hromadnou dopravu využívá stále méně cestujících. 

Ruší se linka č. 28, na dalších spojích dojde k výraznému zkrácení trasy  

Při rozhodování se, co se současným stavem udělat, mohl dopravní podnik buďto zdražit jízdné nebo žádat vyšší dotaci od města anebo přistoupit ke změnám v organizaci MHD v Hradci Králové.

Vedení královéhradeckého dopravního podniku i města přistoupilo k poslední variantě. „Změnami v MHD se ušetří na 300 tisíc najetých kilometrů ročně. Finanční úsporu to tak bude dělat v milionech, odhadem by to za rok mohlo být pět až šest milionů korun. K tomu ještě uspoříme na provozu čtyř vozů, které na linky nevyjedou vůbec,“ uvedl Miloslav Kulich, ředitel Dopravního podniku města Hradec Králové.

Doplnil také, že ke snižujícím se tržbám musí započítat zvyšující se provozní náklady i cenu energií anebo zvýšenou DPH. 

Změny v jízdních řádech, na trasách pěti spojů č. 5, 8, 9, 11 a 17 a zrušení spoje číslo 28 však nevznikají jako slepý výstřel. Změny jsou naplánované již delší dobu a podle vyjádření z dopravního podniku má jeho vedení v záloze i další změny, pokud budou potřeba.

V tomto roce se však s jinými úpravami v MHD v Hradci Králové už nepočítá. Po zavedení změn bude královéhradecký dopravní podnik sledovat praktické dopady jak na tržby podniku, tak také samozřejmě na spokojenost cestujících. 

Detailní informace o spojích, na kterých dochází ke změnám najdete v naší rubrice MHD

Změny v jízdném s MHD

Cena za jízdné, které cestující platí pomocí městské karty, zůstává i nadále ve výši 12 korun. Naopak levnější bude cena za přestup, která od 15. července bude jenom 3 koruny. 

O deset korun bude nižší také celodenní jízdné, které nyní u řidiče zakoupíme za 65 korun, od poloviny července to bude jenom za 55 korun. 

Jednorázové jízdné s papírovou jízdenkou se v Hradci zdraží

Jednorázové papírové jízdenky však místo původních 15 korun budou od poloviny července stát už 18 korun, budou však nově platit i jako přestupní. Jízdné s MHD se v Hradci Králové naposledy zvyšovalo v roce 2011.

S jednorázovým jízdným se pojí i to, že od začátku července musí cestující takovou jízdenku označovat pouze vepředu u řidiče. „Nástup pro cestující s papírovou jízdenkou je od 1. července možný pouze předními dveřmi. I nadále samozřejmě budou otevřené všechny dveře vozu, ale s papírovou jízdenkou se bude nastupovat jenom předními dveřmi, kde bude jediný označovací strojek,“ upřesnil ředitel Kulich. „Matka s kočárkem pak samozřejmě musí nastoupit prostředními dveřmi, ale označit svou jízdenku musí vepředu. Pochopitelně je nejjednodušší si pořídit městskou kartu, díky níž je nejen levnější jízdné, ale také pohodlnější cestování,“ doplnil Miloslav Kulich. 

Další informace o změnách v MHD zveřejňuje Dopravní podnik města Hradec Králové také na jednotlivých zastávkách anebo na svých webových stránkách. Podrobnosti budeme zveřejňovat také v naší sekci MHD.

Připomíky a podněty ke změnám v MHD Hradec Králové mohou cestující zasílat buďto poštou přímo na dopravní podnik anebo na e-mail .

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Nejlépe hodnocený příspěvěk ▼
28.6.2013 11:54
petr (neregistrovaný)
špatné řešení
bude se opakovat situace jako na železnici. Úspora přinese další odliv cestujících, kteří "náhle" zjistí, že cestovat automobilem je vlastně výhodnější a kolotoč se točí dál... Město je zacpané auty k prasknutí a zde se omezuje MHD. Je třeba přiměřeně zkomplikovat individuální automobilovou dopravu a ne daleko méně škodící VHD. Pruh pro autobusy, hasiče a sanitky na okruhu už měl být dávno, stejně jako sběrná parkoviště za městem s návaznou MHD. Toto je nekoncepční, zoufalé reagování ex post namísto předcházení problému. Situace se tím ještě zhorší, bohužel. zobrazit | souhlasím (+1) | nesouhlasím (-0)

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
28.6.2013 11:54
petr (neregistrovaný)
špatné řešení
bude se opakovat situace jako na železnici. Úspora přinese další odliv cestujících, kteří "náhle" zjistí, že cestovat automobilem je vlastně výhodnější a kolotoč se točí dál... Město je zacpané auty k prasknutí a zde se omezuje MHD. Je třeba přiměřeně zkomplikovat individuální automobilovou dopravu a ne daleko méně škodící VHD. Pruh pro autobusy, hasiče a sanitky na okruhu už měl být dávno, stejně jako sběrná parkoviště za městem s návaznou MHD. Toto je nekoncepční, zoufalé reagování ex post namísto předcházení problému. Situace se tím ještě zhorší, bohužel.
3.7.2013 08:44
martin (neregistrovaný)
RE: špatné řešení
naprosto souhlasím, některá města v cizině mají dokonce z tohoto důvodu MHD pro své občany zdarma. U nás je důležitější namastit si kapsu :)
12.7.2013 12:24
DI (neregistrovaný)
RE: špatné řešení
Jsou sice města kde mají MHD zdarma, ale nic není nikdy úplně zdarma - např. Tallin (od ledna 2013) - zdarma je zde MHD pouze občany, kteří zde mají trvalé bydliště, návštěvníci musí klasicky platit - počet cestujících se ale zvýšil jen pouze o 10% a doprava na hlavních tazích městem klesla o 15%. Město však bude muset někde posléze hledat vyšší finanční prostředky - výpadkem jízdného, aby zajistilo obnovu vozového parku.
28.6.2013 16:48
Zuzana Müllerová (neregistrovaný)
špatné řešení
Nesouhlasím především se zrušením linky č.5 jako spoje ze Slezského předměstí k hlavnímu nádraží či terminálu. Především ze zastávek Stoletá a dál se tímto řešením ruší přímé spojení k vlaku či meziměstskému autobusu a to v těchto lokalitách bydlí 90% občanů vyššího důchodového věku, pro které řešení neustálých přestupů není vhodné. Ve všední den z této lokality jede 1x až 2x za hodinu linka č.12 k nádraží ale již ne na Terminál a o víkendu a ve svátek do Slezského sídliště linka č.12 nezajíždí vůbec.Senioři o berlích či hůlkách zvažují každý krok a potřebují cestovat třeba k lékaři nejlépe bez přestupů!!!
Také není domyšlená situace pro maminky s kočárky, které nebudou moci označit papírovou jízdenku v místě pro kočárky, ale poběží s ní k řidiči a dítě nechají uprostřed vozu bez dozoru?! Ne každá matka bydlí v HK a má permanentku, ale třeba potřebuje občas jet s dítětem do HK k odbornému lékaři, do specializované poradny apod..ZM
29.6.2013 06:50
askub  (Nováček)
špatné řešení
Přijde mi nedomyšlené následující.Zdražení jízdného u řidiče, vím že je teď snaha prosazovat kartu, ale každý ji nemá a když přijde třeba 5 lidí si koupit jízdenku k řidiči a platit bude třeba 20 korunou, kde bude ten řidič shánět 2kč na vracení, on se v průběhu jízdy od volantu nehne a shánět na rozměnění peníze to nejde, to bude jen další zdržení. Navíc ta chuťovka s kočárkem a označení jízdenky jen ve strojku u řidiče je další blbina.
29.6.2013 11:51
Eva Hoffmanová (neregistrovaný)
čpatné řešení
Nesouhlasím se zručením linky č.28.Cestující z Benešovy tř. a J.Masaryka se přímém spojením nedostanou na hlavní nádraží bez přestupu.Jedině,že by vyrazili o 20.minut dříve na zastávku Futurum,nebo M.Horákové.A pochybuju,že spoje při přestupu budou na sebe navazovat.
29.6.2013 18:46
askub (neregistrovaný)
RE: špatné řešení
nechci se s vámi hádat , ale podle "odborníků" z D.P by tam tudy mla jezdit linka číslo 9.
29.6.2013 12:51
Šárka (neregistrovaný)
Nechápu zrušení linky č.28 a také s tím nesouhlasím!!!Představa že by to bylo tak,jak to píše paní Eva Hoffmanová je strašná!Proč nebere nikdo ohledy na děti a staré lidi z Benešovky a Masarykovky?
1.7.2013 07:56
Kuba (neregistrovaný)
RE:
vždyť místo linky 28 vám tam bude jezdit linka 9
1.7.2013 01:38
Redakce (neregistrovaný)
Děkujeme za komentáře a v mnohých s vámi více či méně souhlasíme.

Jak je zmíněno v článku - vaše připomínky můžete zasílat do Dopravního podniku města Hradec Králové nebo na e-mail info[zavinac]dpmhk.cz.
1.7.2013 11:18
Milan (neregistrovaný)
zrušení linky 28
Chápu snahu o úspory. Kdyby jste dokázali
zajistit napojení linky 27 a 18 ze zast
Benešova a Masarykova na troj. linky 1 a 2 tak by to bylo přijatejné.
Značné finance by jste ušetřeli tím, že konečně zajistíte fy. které dokáže upravit
plochu zastávek na déle než l rok. Zatím to je výsměch- 3 měsíce opravujete zastavku Obří akvar. Garni a ani né za pár měsíců
je stav stejný.Nyní zast. fa.nemocnice již týden nepracuje ani noha - lidé moknokou v dešti a výsledek bude stejný- za rok znova jezdím 20 let do Německa k synovi u jeho domu staví tamnější MHD snad každou půl hodinu ale vyježdění plochy a opravy jsem nikdy neviděl.Kolik milionů stojí ročně tyto tz "opravy" kdo to dozoruje - zaplatíme to všichni. Asi mi nikdo neodpoví
tak to předám mediím.
3.7.2013 08:14
Jaroslav Kotek (neregistrovaný)
Hradec Králové- město pro lidi (s osobním vozidlem)
Nikde jsem se nedočetl jména autorů úsporných opatření. Zdá se mi, že toto dílko má na svědomí spolčení hlupců, kteří potřebují v době krize valorizovat své mzdy a přidělit si významné odměny. Nikde jsem se nedočetl jak se na tyto "úspory" dívá hlavní akcionář - město H.K. Hlavně že se postavil předražený Terminál, na který stejně všechny linky nezajíždí. Mám Na mysli např. linku č.12. V zimě musí cestující pobíhat ve sněhu mezi zastávkami. Snažil jsem se na tohle téma již s dopravním podnikem komunikovat. Pokus nikdy nevyšel. DP nadutě mlčí a cestující mu za odpověď nestojí. Na závěr dodávám, že nově koncipovaná linka č.9 nebude mít návaznost na linku č. 12, což pro mě bude znamenat že i když mám tzv lítačku budu chodit Z Banešovy třídy na linku č.1 nebo 24. Pravda, jen dokud je někdo moudrý nezruší.
17.2.2014 07:17
Polášek (neregistrovaný)
zdarma
MHD ne ZDARMA, ale za 1Kč/rok mají ve Frýdku-Místku pro VŠECHNY cestující-musí mít průkazku. V Olomouci mají pro seniory celoroční permanentku v okruhu asi +-15km za 300Kč/rok atd. Stav v 2014.
12.9.2016 22:36
Jan (neregistrovaný)
požadujeme obnovení linky č.28
Dobrý den, Musím Vás upozornit, že cestování s MHD ze zastávky Heyrovského směrem na Pod strání je velmi nepohodlné, protože zastávka Fakultní nemocnice B je hodně z ruky. Tak by se velmi hodilo vybudovat zastávku Heyrovského směrem na Pod strání aspoň pro linky 16, 19, 23 a 33! Byla by velmi užitečná! Protože u Vás je velká neochota obnovit linku č.28! Nová trasa pro linku č. 28: Pod strání – Palachova – Benešova – Masarykova – Moravské předměstí I – Hotel Garni – Heyrovského – Fakultní nemocnice – Metuje – Veverkova – Bavlna – Lipky – Střelnice – Průmyslová – Antonína Dvořáka – Na Okrouhlíku – Terminál HD – Hlavní nádraží – OD TESCO a ATRIUM – Střelnice – Lipky – Bavlna – Veverkova – Metuje – Fakultní nemocnice – Heyrovského – Hotel Garni – Masarykova – Benešova – Velkopopovická – Palachova – Pod strání! Jízdní doba 48 minut! Po této trase by byla linka č.28 velmi výjimečná a užitečná!
12.9.2016 22:36
Jan (neregistrovaný)
požadujeme obnovení linky č.28
Dobrý den, Musím Vás upozornit, že cestování s MHD ze zastávky Heyrovského směrem na Pod strání je velmi nepohodlné, protože zastávka Fakultní nemocnice B je hodně z ruky. Tak by se velmi hodilo vybudovat zastávku Heyrovského směrem na Pod strání aspoň pro linky 16, 19, 23 a 33! Byla by velmi užitečná! Protože u Vás je velká neochota obnovit linku č.28! Nová trasa pro linku č. 28: Pod strání – Palachova – Benešova – Masarykova – Moravské předměstí I – Hotel Garni – Heyrovského – Fakultní nemocnice – Metuje – Veverkova – Bavlna – Lipky – Střelnice – Průmyslová – Antonína Dvořáka – Na Okrouhlíku – Terminál HD – Hlavní nádraží – OD TESCO a ATRIUM – Střelnice – Lipky – Bavlna – Veverkova – Metuje – Fakultní nemocnice – Heyrovského – Hotel Garni – Masarykova – Benešova – Velkopopovická – Palachova – Pod strání! Jízdní doba 48 minut! Po této trase by byla linka č.28 velmi výjimečná a užitečná!
12.9.2016 22:47
Jan (neregistrovaný)
zrušení linky č.28 způsobila úředníce
Vážení úředníci,
Měli by jste se rozhoupat už v tomto roce, protože Dopravní podnik nám sliboval že se trakční vedení na Pod strání bude stavět v roce 2017! Jenže kvůli pomalosti úředníku to v roce 2017 nestihnou, tak samozřejmě tento slib nedodržely! Místo hrání karet by jste měli na Magistrátu města pracovat! Protože v roce 2018 nebudeme členy EU! Když nebudou dotace tak nebude trakční vedení! Projekt musí být realizován už v roce 2017, aby se v tomto roce konečně trakční vedení na konečnou pod strání začalo stavět! Protože Magdaléna Vlčková schválně podepsala zrušení linky č.28! MHD z Pod strání na Terminál HD není připravená na návaly! Protože až otevřou Aupark, tak to bude kalamita!

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru