Velké náměstí by mohlo mít novou podobu. Do diskuze se zapojila i veřejnost
Sdílená zóna pro chodce, cyklisty i automobily, zeleň, nové osvětlení či zázemí pro konání akcí. Nejen tyto prvky přináší nový koncept studie rekonstrukce Velkého náměstí v historickém centru Hradce Králové. Město chce původní projekt upravit a doplnit o nové přístupy a perspektivy. Architekti v konceptu zohlednili i výstupy z participativního projektu s veřejností, v rámci kterého se k nové podobě Velkého náměstí vyjádřily tisíce občanů. Dokument bude v následujících týdnech představen zastupitelům, široké veřejnosti i místním podnikatelům.
Město si na jaře nechalo ověřit a posoudit možnosti dalšího postupu v přípravě revitalizace Velkého náměstí a na výběr mělo několik variant. „Mohli jsme buď pokračovat v územním řízení, začít celý projekt připravovat od začátku včetně nové architektonické soutěže, nebo provést potřebné úpravy a nechat přepracovat projektovou dokumentaci tak, aby se koncept vítězného projektu posunul a zároveň inovoval podle požadavků dnešní doby. Po pečlivém zvážení všech faktorů, zejména finančních a časových, a naší politické odpovědnosti, jsme se rozhodli přepracovat projektovou dokumentaci na základě upraveného původního konceptu a následně předložit novou žádost o územní rozhodnutí,“ uvádí primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová.
Tento postup umožní do projektu zapracovat nové přístupy a perspektivy, do procesu tvorby nového konceptu studie město zároveň aktivně zapojilo veřejnost. „Součástí projektu byla veřejná setkání, jednání s odborníky, s místními podnikateli nebo rezidenty, dotazníkové šetření i workshopy. Zapojily se i děti v našich školách. Volili jsme formu osobní i online, abychom získali co nejširší záběr hradecké veřejnosti,“ popisuje proces primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová. Mezi nejčastější podněty zapojené veřejnosti patřilo snížení počtu parkovacích míst a snaha navrátit náměstí všem občanům jako setkávací plochu, nikoliv veřejné parkoviště.
Čtete také
Koncept této studie zpracovávalo sdružení ARN studio s.r.o. – architekti chmelík & partneři s.r.o. a městu jej přestavilo na čtvrtečním jednání. „Hlavní myšlenkou je vrátit náměstí lidem. Chceme proměnit toto historické místo, aby odpovídalo potřebám a očekáváním současných a budoucích generací. S důrazem na inovace a společný prostor pro setkávání chceme vytvořit dynamické, přívětivé a živé centrum města. To, co náměstí činí jedinečným, je jeho potenciál spojit historii s moderními principy a v tomto duchu jsme přistoupili k přepracování konceptu" vysvětluje náměstek primátorky pro oblast městských investic Lukáš Řádek.
Přibyly stromy
Dokument také detailněji rozpracovává řešení prostoru, stávající a nové prvky a další inovace. „Klademe důraz na změnu klimatu a eliminaci tepelných ostrovů, oproti původní verzi projektu na náměstí přibyly stromy. Navrhujeme ale další opatření ke zpříjemnění klimatu v prostoru náměstí. Půjde například o speciální systém zavlažování a mlžení založený na koloběhu dešťové vody, která by se jímala z plochy náměstí a po následném přefiltrování se použila na ochlazování celého prostoru náměstí, a to včetně zavlažování navrhovaných alejí stromů,“ popisuje architekt Jaromír Chmelík.
Provoz celého území je navržen v režimu sdílené zóny s omezenou rychlostí vozidel a možností parkování pouze na vyhrazených místech. „Sdílená zóna je druh dopravního režimu, ve kterém není upřednostněna žádná forma dopravy. Chodci, cyklisté i automobily jsou si rovni. Vznikne tak otevřený prostor a příjemná zóna pro návštěvníky Velkého náměstí. V návrhu je kladen důraz na bezbariérovost celé plochy náměstí, vše se odehrává tak, jak to bylo historicky, celé náměstí bylo jednotnou vydlážděnou plochou,“ doplňuje další z autorů nového konceptu studie architekt Jiří Krejčík.
Koncept se také intenzivně zabývá řešením parkování na Velkém náměstí. V současnosti je zde k dispozici 230 parkovacích míst. V původní studii bylo počítáno s pouze 60 parkovacími místy, tato nová studie se ve svém návrhu snaží jejich počet o něco málo navýšit, přibližně na 65. „Náhrada parkovacích míst se postupně odehrávala již v minulých letech výstavbou parkovacích domů v Regiocentru Nový pivovar a v Gayerových kasárnách, kde jsou stále volné parkovací kapacity. Další parkovací místa v historickém centru navrhujeme v Komenského ulici, kde by mělo dojít ke změně profilu ulice a vybudování zhruba 90 kolmých parkovacích míst navíc,“ dodává architekt Jaromír Chmelík. Plánované úpravy okolních ulic počítají s tím, že nově bude obousměrná Mýtská ulice, také celé náměstí a v ulici V Kopečku bude sdílená zóna.
Koncept studie bude v následujících týdnech projednán s hradeckými zastupiteli, komisemi, výbory, komisemi místní samosprávy, veřejností, podnikateli a rezidenty. Se zahájením výběru zhotovitele projektové dokumentace město zatím počítá ke konci letošního roku.
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.