Velké náměstí by mohlo mít novou podobu. Do diskuze se zapojila i veřejnost

Možná budoucí podoba Velkého náměstí.
Možná budoucí podoba Velkého náměstí.

Sdílená zóna pro chodce, cyklisty i automobily, zeleň, nové osvětlení či zázemí pro konání akcí. Nejen tyto prvky přináší nový koncept studie rekonstrukce Velkého náměstí v historickém centru Hradce Králové. Město chce původní projekt upravit a doplnit o nové přístupy a perspektivy. Architekti v konceptu zohlednili i výstupy z participativního projektu s veřejností, v rámci kterého se k nové podobě Velkého náměstí vyjádřily tisíce občanů. Dokument bude v následujících týdnech představen zastupitelům, široké veřejnosti i místním podnikatelům.

Město si na jaře nechalo ověřit a posoudit možnosti dalšího postupu v přípravě revitalizace Velkého náměstí a na výběr mělo několik variant. „Mohli jsme buď pokračovat v územním řízení, začít celý projekt připravovat od začátku včetně nové architektonické soutěže, nebo provést potřebné úpravy a nechat přepracovat projektovou dokumentaci tak, aby se koncept vítězného projektu posunul a zároveň inovoval podle požadavků dnešní doby. Po pečlivém zvážení všech faktorů, zejména finančních a časových, a naší politické odpovědnosti, jsme se rozhodli přepracovat projektovou dokumentaci na základě upraveného původního konceptu a následně předložit novou žádost o územní rozhodnutí,“ uvádí primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová.

Tento postup umožní do projektu zapracovat nové přístupy a perspektivy, do procesu tvorby nového konceptu studie město zároveň aktivně zapojilo veřejnost. „Součástí projektu byla veřejná setkání, jednání s odborníky, s místními podnikateli nebo rezidenty, dotazníkové šetření i workshopy. Zapojily se i děti v našich školách. Volili jsme formu osobní i online, abychom získali co nejširší záběr hradecké veřejnosti,“ popisuje proces primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová. Mezi nejčastější podněty zapojené veřejnosti patřilo snížení počtu parkovacích míst a snaha navrátit náměstí všem občanům jako setkávací plochu, nikoliv veřejné parkoviště.

Koncept této studie zpracovávalo sdružení ARN studio s.r.o. – architekti chmelík & partneři s.r.o. a městu jej přestavilo na čtvrtečním jednání. „Hlavní myšlenkou je vrátit náměstí lidem. Chceme proměnit toto historické místo, aby odpovídalo potřebám a očekáváním současných a budoucích generací. S důrazem na inovace a společný prostor pro setkávání chceme vytvořit dynamické, přívětivé a živé centrum města. To, co náměstí činí jedinečným, je jeho potenciál spojit historii s moderními principy a v tomto duchu jsme přistoupili k přepracování konceptu" vysvětluje náměstek primátorky pro oblast městských investic Lukáš Řádek.

Přibyly stromy

Dokument také detailněji rozpracovává řešení prostoru, stávající a nové prvky a další inovace. „Klademe důraz na změnu klimatu a eliminaci tepelných ostrovů, oproti původní verzi projektu na náměstí přibyly stromy. Navrhujeme ale další opatření ke zpříjemnění klimatu v prostoru náměstí. Půjde například o speciální systém zavlažování a mlžení založený na koloběhu dešťové vody, která by se jímala z plochy náměstí a po následném přefiltrování se použila na ochlazování celého prostoru náměstí, a to včetně zavlažování navrhovaných alejí stromů,“ popisuje architekt Jaromír Chmelík.

Provoz celého území je navržen v režimu sdílené zóny s omezenou rychlostí vozidel a možností parkování pouze na vyhrazených místech. „Sdílená zóna je druh dopravního režimu, ve kterém není upřednostněna žádná forma dopravy. Chodci, cyklisté i automobily jsou si rovni. Vznikne tak otevřený prostor a příjemná zóna pro návštěvníky Velkého náměstí. V návrhu je kladen důraz na bezbariérovost celé plochy náměstí, vše se odehrává tak, jak to bylo historicky, celé náměstí bylo jednotnou vydlážděnou plochou,“ doplňuje další z autorů nového konceptu studie architekt Jiří Krejčík.

Koncept se také intenzivně zabývá řešením parkování na Velkém náměstí. V současnosti je zde k dispozici 230 parkovacích míst. V původní studii bylo počítáno s pouze 60 parkovacími místy, tato nová studie se ve svém návrhu snaží jejich počet o něco málo navýšit, přibližně na 65. „Náhrada parkovacích míst se postupně odehrávala již v minulých letech výstavbou parkovacích domů v Regiocentru Nový pivovar a v Gayerových kasárnách, kde jsou stále volné parkovací kapacity. Další parkovací místa v historickém centru navrhujeme v Komenského ulici, kde by mělo dojít ke změně profilu ulice a vybudování zhruba 90 kolmých parkovacích míst navíc,“ dodává architekt Jaromír Chmelík. Plánované úpravy okolních ulic počítají s tím, že nově bude obousměrná Mýtská ulice, také celé náměstí a v ulici V Kopečku bude sdílená zóna.

Koncept studie bude v následujících týdnech projednán s hradeckými zastupiteli, komisemi, výbory, komisemi místní samosprávy, veřejností, podnikateli a rezidenty. Se zahájením výběru zhotovitele projektové dokumentace město zatím počítá ke konci letošního roku.

autor: ARN studio s.r.o.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Oprava střechy kiosku na Pražském mostě je u konce, zkomplikovala ji krádež měděných plátů

Kiosek na pravém břehu Labe, který v minulosti sloužil jako prodejna ponožek, nyní získal novou měděnou střechu, a to díky náročné rekonstrukci, jež probíhala ve druhé polovině letošního roku. Instalace měděné fontány, která bude umístěna na střechu kiosku, je plánována na úterý…
Čtěte více

Ulice Za Škodovkou se po dvou letech znovu zavirá

Řidiče projíždějící Hradcem čeká další dlouhá uzavírka. Od dnešního dne nebude možné projet ulicemi Za Škodovkou a Gogolova. Frekventovaný úsek se uzavírá znovu po dvou letech. Stavba nyní navazuje na již dokončené zkapacitnění kanalizace v ulici Za Škodovkou v úseku od ulice…
Čtěte více

Silničáři opravují komunikace ve městě. Co ještě do konce prázdnin zbývá?

Polovina letních prázdnin uběhla rychlým tempem. Silničáři mezitím od července postoupili k dalším opravám místních komunikací. V královéhradecké metropoli mají ještě na zbytek prázdnin naplánováno několik rozsáhlých prací. Nyní je hotovo hned na několika místech. Opravené…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme