Štítky: | Magistrát | parkování | ISP |

V Hradci se zřejmě začne za parkování platit i na sídlištích. Radnice zvažuje v systému velké změny

Za parkování se asi začne platit i na sídlištích.
Za parkování se asi začne platit i na sídlištích. | autor: hradeckralove.cz

Placené parkování v Hradci Králové až na malé výjimky dosud nepřekročilo hranici Gočárova silničního okruhu. Ale to by se v budoucnu mělo změnit. Možná už příští rok se za parkování začne platit v Malšovicích, na Moravském, Slezském i Pražském Předměstí. Podle radnice mnoho pakovacích místa zabírají i desítky firemních dodávek a mikrobusů. Hodně dmácností má také více než jedno auto. To vše by měla nová pravidla řešit. Informaci přináší zpravodajský web iDNES.cz.

Podle vedení města je situace zvlášť na hradeckých sídlištích neúnosná a pouze stavba parkovacích domů situaci nevyřeší.

Parkování je složitější v širokém okolí vysokoškolských kolejí Na Kotli v Malšovicích, u třídy SNP na Slezském Předměstí, v Baarově i Jungmannově ulici na Pražském Předměstí a až na výjimky na celém území Moravského Předměstí včetně Třebše. Parkovací místa zabírají i desítky firemních dodávek a mikrobusů nebo domácnosti, které často vlastní i více než dva vozy.

Ještě před rokem nová hradecká koalice o plošném zpoplatnění parkování neuvažovala, ale spíš zmiňovala možnost zrušení parkovacího monopolu společnosti ISP, který má skončit až v roce 2036. Rozšíření placených zón daleko za Gočárův okruh je logickým, byť velmi kontroverzním krokem, k němuž dojít musí. Bez výjimky s ním souhlasí i komise místních samospráv, které však navrhují i další opatření.

AKTUÁLNÍ PŘEHLED VEŘEJNÝCH PARKOVIŠŤ - PLACENÝCH I ZDARMA

 

Je potřeba radikální řešení  

"Zatím jednáme se zástupci KMS a městských částí Moravské Předměstí, Malšovice, Slezské a Pražské Předměstí jih. Tam jsou asi největší komplikace s převisem aut nad parkovacími místy. Se všemi jsme dospěli ke shodě, že je třeba radikální řešení. Všichni ale víme, že po spoustě let, kdy se v této oblasti nic nedělo, budou opatření nepříjemná,“ řekl náměstek primátorky pro oblast dopravy Miroslav Hloušek, který parkovací chaos dobře zná díky své dřívější funkci šéfa hradeckých strážníků.

Ve vedení města musí dojít k politické shodě, zda se rozšíří zóna pod správou ISP, anebo zda Hradec novinku nesvěří buď nové, či už existující městské organizaci, například dopravnímu podniku.  „Dlouhodobě nás trápí hlavně Baarova ulice. Snažíme se město dotlačit k tomu, aby tu zavedlo parkování především pro rezidenty. Jsou tam výškové domy, na malém prostoru velké množství bytů, ale omezený počet míst k parkování. Zásadně nesouhlasíme s tím, aby to opět převzala firma ISP. Chtěli bychom, aby si město vytvořilo nějakou vlastní organizaci, která by v nových lokalitách, kde je nutné řešit placené stání, získávala zkušenosti a až skončí ISP, celý systém převzala,“ zdůraznil předseda KMS Pražské Předměstí jih Rudolf Šikula.

S placením parkovného nemá za určitých podmínek potíže ani šéf KMS Moravské Předměstí jih Ondřej Votroubek. "Uvědomuju si, že je to nepopulární krok a pro spoustu lidí bude nepříjemný, ale zpoplatnění i mimo zónu ISP je nutné chápat jako jeden z nutných kroků ke zklidnění dopravy. U nás na Moravském Předměstí jsou ucpaná parkoviště stěžejním problémem. Bohužel zpoplatnění je jen dalším kamenem do mozaiky opatření. Dál by se totiž mělo vyřešit parkování dodávek. Chápu, že chlapi chtějí po práci přijet domů a zaparkovat, ale dodávka zabírá více než jedno parkovací místo a zároveň je to druhé nebo třetí auto do jedné rodiny.“

Navrhl hledat dosud prázdné asfaltové plochy na sídlištích, kde se za minulého režimu plánovala dětská hřiště, ale k jejich realizaci nikdy nedošlo, protože nová sportoviště mezitím vyrostla například u škol.

Problémem jsou také firemní dodávky

Kromě placení se město zcela jistě bude zabývat právě dodávkami. „Přemýšlíme, jak v sídlištích v noci, třeba mezi 18. a 6. hodinou, a také o víkendech a svátcích zamezit parkování velkých firemních vozů. S tím také musíme něco udělat,“ uznal Miroslav Hloušek.

Dalším krokem k zavedení parkovacích automatů za Gočárův okruh je objednávka konzultační služby, technického poradenství a analýza současného stavu u pražské ČVUT. V příštím roce by město mělo vypsat výběrové řízení na studii parkování a poté metodou Design and Build realizovat první etapu projektu.

„Jsme závislí na smluvním partnerovi ISP, budeme tedy čekat, s jakými návrhy přijde sám. Zcela jistě však s některými opatřeními chceme vyrukovat už v příštím roce,“ řekl Hloušek. A apeloval i na svědomí Hradečáků: „Chtěli bychom, aby se sami chovali odpovědně a pokud budou mít více aut na bytovou jednotku, přemýšleli, kde a jak budou parkovat. Například jedna KMS sama vyslovila myšlenku, že nezná jiný způsob, jak dostat parkující auta z ulice na dvory domů, než zpoplatnění. Přitom jde jen o pohodlí i lenost otevřít vrata a zajet k domu.“

Hradec by se přitom mohl inspirovat v zahraničí. Některá města zavedla pro obyvatele, kteří se parkovacího místa vzdají, bonusy, například městskou hromadnou dopravu zdarma. Za první auto v rodině poplatek příliš citelný není, ale za každé další je mnohem vyšší.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
12.12.2023 21:17
Filip (neregistrovaný)
Vážení politici, oceňuji snahu vyřešit problémy s parkováním. Tím, že zavedete poplatky za parkování počet parkovacích míst nezvýšíte, akorát oberete lidi o peníze. Nevím, proč by měl být člověk penalizován za to, že je majitelem auta a to si dovolí zaparkovat před domem, kde bydlí. I ten, kdo má dodávku ji musí někde zaparkovat. Jediným možným řešením je zvýšení kapacit parkovacích míst a stavba parkovacích domů. Souhlasil bych se zpoplatněním stání v parkovacích domech. Tam je jasné, za co platím - platím za to, že: mám nárok na své místo, auto nemokne venku, v létě není auto rozpálené od slunce, v zimě není auto zachumelené, ochrana vozu před případnou krádeží... Zde by přiměřený poplatek byl zcela oprávněný. Ale proč proboha bych měl platit za to, že si můžu na veřejném prostranství zaparkovat auto? Co třeba udělat Hradec Králové městem, kde je parkování všude na veřejném prostranství zcela zdarma a pro všechny! Zkuste taky občas udělat pro lidi něco příjemného a ne se snažit akorát pořád přidávat poplatky za všechno možné. Abyste za 5 let např. nepřišli s poplatkem za použití chodníků chodci, poplatkem za vstup do lesa a poplatkem za užití jízdního kola. Zkuste zapojit hlavu a ještě to promyslet. Aut méně nebude a ta stávající musí někde zaparkovat. Když budou poplatky za parkování všude, tak se tím nic nevyřeší. Na závěr dodám, že v 3členné domácnosti máme 2 osobní vozy, které oba potřebujeme. Bydlíme na Moravském předměstí, kde sice parkovací podmínky nejsou ideální, ale určitě ne tragické (zatím se mi vždy zaparkovat podařilo).

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Stížnosti se na magistrát dostanou skrze aplikaci. Vyřešila se jich už tisícovka

Aplikaci Munipolis, díky které je možné nahlašovat drobné závady nebo upozornit na nedostatky ve veřejném prostoru, si od spuštění v loňském říjnu stáhly téměř dva tisíce uživatelů. Jejím prostřednictvím se již podařilo vyřešit tisíc případů po celém Hradci. Aplikace kromě…
Čtěte více

Město chce dát lidem možnost rozhodovat o části rozpočtu. Zatím hledá pro projekt název

Hradec chce zapojit své obyvatele do rozhodování části městských financí. Město už minulý rok spustilo několik participativních aktivit a projektů. Ani v tomto roce nechce od tohoto trendu upustit a tak spustí úplně první ročník participativního rozpočtu u nás. Co to vůbec…
Čtěte více

Křižovatka Mileta, ZUŠ Střezina a příprava dvoukolejky budou hlavními investicemi města v příštím roce

Mezi největší investice hradecké radnice v roce 2024 budou patřit modernizace křižovatky Mileta, druhá etapa rekonstrukce ZUŠ Střezina, opravy dalších městských základních škol či potřebné přípravy pro zdvojkolejnění železniční trati ve směru na Chlumec nad Cidlinou. Návrh…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme