Totalitní metody na kraji nebo jen souhra náhod?

Ostrý spor se v uplynulých týdnech rozhořel mezi krajským zastupitelem za KDU-ČSL Vladmirem Dernerem a vládnoucí garnuturou na krajském úřadě, respektive redakční radou krajského čtvrtletníku U nás v kraji. Derner poukazuje na cenzuru v krajských novinách a tento týden drží protestní hladovku.
Derner za uplynulý rok zaslal do U nás v kraji čtyři příspěvky. Dva byly otištěny beze změny. V lednovém příspěvku, ve kterém kritizoval hejtmana Bradíka (ODS) za jeho mlžení v případě financování rekonstrukce pivovaru na nové krajské sídlo, však byly některé pasáže vyškrtnuty. V březnovém čísle se pak jeho článek týkající se možné hrozby zrušení programu obnovy venkova nevyšel vůbec. Podle Dernera jde o cenzuru, kdy stávající krajská koalice i redakční rada systematicky a dlouhodobě brání otevřené diskusi o problémech regionální politiky. "Je to způsobeno jejich strachem z informací a informovanosti občanů o způsobu, jakým nakládají s našimi daněmi. Typický příklad je tajná leasingová smlouva na stavbu monumentálního sídla krajského úřadu, o kterém do dnešního dne ani nikdo z krajských představitelů není schopen přesně sdělit, kolik peněz z krajského rozpočtu bude na tuto věc vynaloženo," říká Derner.
Podle prohlášení redakce časopisu U nás v kraji šlo však v případě vyřazení a úpravy Dernerových článků jen o shodu náhod. "...Dva z jeho příspěvků redakce uveřejnila v plném znění, třetí mírně zkrátila, aby se do rubriky vešla aktuální odpověď na jeho polemický tón... ...Do posledního čísla se text Vladimíra Dernera nevešel. Zájemců o uveřejnění čtenářských ohlasů v rubrice "Názory, komentáře…" bylo tentokrát  víc. Vzhledem k tomu, že krajský list vychází jako čtvrtletník s daným počtem stran, vyhovět všem přispěvatelům prostě není možné...." uvádí ve svém prohlášení redakční rada U nás v kraji, které má redakce našeho serveru k dispozici. Derner však s vyjádřením rady nesouhlasí. "Aktuální odpověď na  tzv. polemický tón mého kráceného článku dostala dvakrát více místa než můj krácený článek, přičemž tvrzení zde obsažená jsou v rozporu s prokazatelnou skutečností," kontruje zastupitel.
Vyřazení příspěvku z březnového čísla předcházel návrh lidovců na vytvoření "opozičního okénka" v krajských novinách, to však zastupitelé zamítli. Krajský úřad sice nabídnul místo v redakční radě i opozičním stranám, nikoliv však lidovcům. Ti se proto hodlají obrátit na ombudsmana Otakara Motejla a Derner drží protestní hladovku. "Za situace, kdy dlouhodobé úsilí o rozumné vyřešení problému, se ukázalo jako marné, je možno buď rezignovat a přispět tak tomu, aby se zavedené praktiky staly obecně akceptovanou normou chování nebo je možno dát najevo alespoň nesouhlas. Proto jsme dali podnět ombudsmanovi a já jsem připojil symbolické gesto sedmidenní hladovky. Sedm dní proto, že nehodlám kvůli této záležitosti hazardovat se zdravím, ale zároveň tím dávám najevo ochotu alespoň trochu se pro principy demokratického právního státu namáhat. Ani vlajka pro Tibet na čínském teroru nic nezmění, přesto se každoročně po celém světě vyvěšuje," hodnotí současnou situaci Derner.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
12.4.2006 23:24
Jaroslava Vodickova (neregistrovaný)
Totalitni metody
To, co predvadi krajský úřad, tak to jsou totalitni metody. Pokud pan Dohnálek článek zakáže vydat, tak jaká náhoda?! KDU-ČSL stejně jako jiné opoziční strany by měli mít prostor hovořit do krajských médií. Opravdu jsem zděšená, že se k tomu ODS a SNK k tomuto sníží.
13.4.2006 18:48
Pavel Klimeš (neregistrovaný)
nechápu
Rozpočet kraje je veřejný, jsou v něm jistě i položky týkající se splátek a celého leasingu té jejich stavby. Tak ať ten lidovec nekecá, že nemá přístup k informacím. Maximálně je naštvanej že nevládne a je od válu.
13.4.2006 22:21
Jirka (neregistrovaný)
RE: nechápu
za 1. ten článek není vůbec o rozpočtu kraje ale o cenzuře
za 2. když už jsi to nakousnul, tak si o tom nejdřív něco přečti. Smlouva s investorem je tajná a hlavně nikdo zatím neví, kolik to bude stát a za co všechno se platí. Teď to financuje investor, od kterýho to bude kraj leasovat. Vůbec to v rozpočtu není zahrnutý, kraj zatím za stavbu nezaplatil ani kačku. Více je popsáno mimo jiné třeba na tomhle serveru na zpravy.hradeckralove.cz/clanek.php?id=700 (a jiných článcích - stačí dát si do vyhledávání zpráv slovo derner nebo pivovar)
Tam taky mimo jiné zjistíš, že Derner byl proti pivovaru už dlouho předtím, než se skončil v opozici. Byl naopak v minulém volebním období druhým nejvýznamnějším mužem na kraji hned za Bradíkem a ostře pivovar kritizoval. Pivovar jako sídlo kraje prosadila ODS společně s komunisty. Ono se to dost prolíná, tyhle dvě strany, takže až se za pár let spojí, tak budou mít ve znaku modrého špačka nesoucího třešně ;-) Možná právě tahle kritika pivovaru stála Dernera po volbách křeslo v radě, když si vítězná ODS za koaličního partnera vybrala raději SNK a riskovala méně stabilní koalici. O další spolupráci ODS a komunistů vypovídá i nabídka účasti komunistů v redakční radě v U nás v kraji.

P.S. Nejsem modropták ani černop*del*ík, o politiku se zajímám jen když mě něco naštve (takže bohužel stále častěji). To, co ale předvádí krajský výběr je opravdu síla.
13.4.2006 22:25
Jirka (neregistrovaný)
RE: nechápu
jo a abych nezapoměl a aby to nevypadalo, že hájím Dernera - i on má máslo na hlavě. Ještě když starostoval v Třebechovicích, tak až příliš mnoho stavebních zakázek dělala firma jeho bratra. Sice tvrdí, že výběrové řízení neměl šanci ovlivnit, ale to mu asi jen tak někdo neuvěří, že... ;-)
14.4.2006 12:41
Pavel Klimeš (neregistrovaný)
RE: nechápu
Pozorný chlapec. Pak ti jistě neunikne, že pokud ta stavbička má stát 1,3 mld a splátky kolem 60M ročně jsou v poměru k celému rozpočtu kraje což je kolem 8mld ročně úpně zanedbatelné a ekonomicky nevýznamné. A mě se ta rekonstrukce líbí, konečně tam z toho něco bude. Argumenty, že se to mohlo dát jinam chápu, ale jako hradečáka mě příliš nezajímají.
14.4.2006 13:05
Jirka (neregistrovaný)
RE: nechápu
ale já nepopírám význam stavby jako takové. Ta je důležitá a ostatně nebude tam jen krajský úřad. Já však souhlasím s Dernerem v tom, že kraj se zaváže k něčemu, u čeho neví, kolik to bude stát a že se kolem toho dělají takové cavyky.
Je velmi pravděpodobné, že ty tajnosti se dělají mimo jiné kvůli prostoru pro možné "všimné" ze stany investora a stavbyprovádějící firmy. Ostatně jak říkáš ty, těch 60 melounů ročně je vzhledem k výši rozpočtu opravdu mizivá suma (jestli to ale bude 60 nebo 100 milionů nikdo neví). Na druhou stranu tak může skončit jeden či dva melounky v kapsách lidí, co se za to tak hájili a kteří souhlasili s utajeným financováním. Je celkem možné, že nezbylo na úplatky lidovců a ti se proto tolik vztekají. Tobě nepřijde divný, že půl roku před uzavřením smlouvy byl pivovar neprodejný za 40 milionů a najednou ho někdo bez mrknutí oka koupí za dvojnásobek (z peněz daňových poplatníků). Podle mě je za rekonstrukcí pivovaru ohromná korupce.
15.4.2006 16:58
Marty (neregistrovaný)
RE: nechápu
Osobne nechápu, proč mají mít uředníci takové luxustní sídlo, když u nás vypadají silnice jako tankodrom. Já si myslím, že odéesáci mají z Vladimíra Dernera strach, proto ho cenzuruji. Přišlo by mi normální, kdyby vedli na strankach toho platku polemiku a nezakazovali mu tam publikovat. Pote, co jsme si precetl ten Odesácky blaf "Hradecky telegraf", kde Bradik utoci na MfDnes, tak se tomu vubec nedivim. Ten by chtel, aby mu vsichni zobali z ruky, jako Hradecke noviny. Ja lidovce volit budu. Nejen Derner mi je svymi postoji sympaticky.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru