Rychlejší odbavování pasů v Hradci brzdí ministerstvo vnitra
I přes veškerá vylepšení systémů musejí klienti i nadále čekat hodiny ve frontě, což je znát obzvláště teď, v období před prázdninami. Žadatelé o cestovní pas se tak řadí k těm, kteří od ledna nově přijíždějí ze spádové oblasti pro pasy i občanské průkazy. Situace je ztížená navíc novým evropským nařízením, které ukládá každému občanovi ČR, jež hodlá vycestovat mimo území ČR, povinnost mít cestovní doklad už od 27. června 2012. Nově tedy musejí mít pro cestu do zahraniční svůj cestovní doklad všichni, tedy i batolata. A právě dlouhé čekání je pro rodiny s dětmi, seniory a slabší občany nepříjemné. "Magistrát má zřízenou samostatnou přepážku pro děti do 5 let, ani ta však nestačí, a rodiny s dětmi tady čekají na odbavení mnohdy i přes pět hodin," uvedla tisková mluvčí magistrátu Magdalena Vlčková. Získat číslo v pořadníku je přitom hodně náročné. V pracovní den je číselná kapacita terminálu pro příchozí vyčerpána krátce po otevření úřadu pro klienty, tedy po osmé hodině ranní.
Pracovníci na přepážkách pracují na směny a střídají se tak, aby nebyl narušen chod oddělení a všichni byli odbaveni plynule bez pauzy. „Požádali jsme ministerstvo vnitra o dovybavení úřadu dalšími dvěma kabinkami, na které už vyčlenila peníze i Rada města Hradec Králové. Bohužel, bez rozhodnutí ministerstva jsme zatím nemohli počet kabin navýšit. Prostorově a stavebně to není žádný problém,“ uvedla vedoucí správního odboru magistrátu Ľudmila Ducháčová. "V případě, že budeme mít dvě kabinky navíc, pak 380 klientů neobslouží pouhých 5 kabinek, ale už 7 a lhůty se úměrně tomu zkrátí. Laicky řečeno, k dispozici bude více objednacích termínů a vzroste úměrně tomu i číselná řada a například i počet odbavených klientů," upřesnila zvýšení kapacit Vlčková. Vyřízení dokladů totiž není jen o práci na přepážce, ale i o následném zpracování údajů a přípravě podkladů pro výrobu občanského průkazu či cestovního pasu. Právě v těchto případech musí jedna směna střídat druhou, neboť i tyto práce jsou vázány na to samé počítačové vybavení a nelze je provádět na jiných přístrojích. Navíc je nutné i vyjíždět mimo úřad za imobilními občany, což také zpomaluje celý proces. „Chápeme plně rozhořčení čekajících klientů. Klienti nás obviňují, neprávem. Děláme co je v našich silách. Navíc musíme odbavovat i žádosti o vydání občanských průkazů občanů, kteří nemají trvalý pobyt v našem správním obvodu, nebo v Hradci studují či bydlí,“ dodala Ducháčová. Denně pracovníci ve dvojsměnném provozu obslouží více než 380 klientů. Pracují od pondělí do čtvrtka do pěti hodin a v pátek do dvanácti hodin, neboť tento den mají vyhrazen na výjezdy mimo úřad za imobilními spoluobčany, kteří se zdravotních důvodů nemohou na úřad přijet.
Hradec Králové, jako obec s rozšířenou působností, musí nově obsloužit na úseku osobních dokladů necelých 200 tisíc klientů, z nich je polovina Hradečanů. Do spádové oblasti patří 81 obcí, což je rekordní počet obcí spadajících pod jedno pracoviště v celém Česku.
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.