Projděte se Hradcem ve 14. století. Virtuální realitu nabízí muzeum
Muzeum východních Čech v Hradci Králové představí a zpřístupní výsledek několikaleté práce týmů historiků, archeologů, památkářů a historických geografů, kteří ve spolupráci se softwarovými inženýry, 3D grafiky a programátory z Fakulty informačních technologií ČVUT v Praze (FIT ČVUT) vytvořili unikátní aplikaci s virtuální realitou. Ta zobrazuje vědecké rekonstrukce již zaniklých areálů v Hradci Králové od 14. do počátku 20. století.
Softwarová aplikace vyvinutá na FIT ČVUT zobrazuje v prostředí virtuální reality necelé dvě desítky míst a staveb v Hradci Králové, která dnes již nestojí nebo během staletí proměnily svou tvář. Několikaletou prací vědců z Hradce Králové a Prahy vznikly takové rekonstrukce, jakou je např. věž Kropáčka nebo někdejší Pražská brána a další, které se opírají o rozsáhlý historický, památkový a archeologický výzkum, a jsou tak věrným vyobrazením, jaké dnešní poznání umožňuje. Na práci těchto vědců navázali 3D modeláři, kteří tato dnes již neexistující místa krajského města vyvedli do trojrozměrné podoby. „Uživateli se tak prostřednictvím 3D brýlí nabídne pohled na objekty, o jejichž někdejší existenci má běžná veřejnost jen mlhavé povědomí. Popustíte-li uzdu své fantazii, jako byste kráčeli časem,“ popisuje Petr Grulich, ředitel muzea a současně spoluautor aplikace. Podobný projekt nemá v jiných městech ČR obdoby.
Čtete také
Aplikace je jedním z hlavních výsledků projektu aplikovaného výzkumu Věnná města českých královen (Živá součást historického vědomí a její podpora nástroji historické geografie, virtuální reality a kyberprostoru). V rámci tohoto projektu se spojili odborníci z Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové, Historického ústavu Akademie věd ČR v Praze, Fakulty informačních technologií ČVUT v Praze a dále Muzea východních Čech v Hradci Králové a Územního pracoviště Památkového ústavu v Jaroměři, kteří tento unikátní software a jeho obsah vyvinuli. Postavy, které aplikace zobrazuje, pak vznikly fotogrammetrií skutečných postav v dobových kostýmech, což se podařilo díky spolupráci se spolky KÖNIGGRÄTZ 1866, Komitét pro udržování památek z války roku 1866 a Dvůr hradecké královny Alžběty Richenzy.
Aplikaci pro virtuální realitu a mobilní aplikaci vyvinul tým IT odborníků pod vedením Ing. Jiřího Chludila z Katedry softwarového inženýrství FIT ČVUT: „Mezioborová spolupráce historiků, archivářů a programátorů s grafiky je to, co bylo na tomto projektu opravdu zajímavé a co má rozhodně budoucnost. Při práci s virtuální realitou jsme získali mnoho zkušeností, které už nyní aplikujeme při realizaci dalších mezioborových projektů. Do tvorby projektu se zapojili i naši studenti, kteří uvítali možnost získání praktických dovedností na reálném a přínosném projektu.“
Aplikace veřejnosti slouží v Historické budově Muzea východních Čech v Hradci Králové, a to vždy poslední středu v měsíci, popř. jako součást návštěvnických programů zaměřených na otevřené depozitáře a zákulisí muzea, které budou veřejnosti otevřeny od září tohoto roku.
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.