Hradecký i evropský unikát: parkovací dům pro kola brzy otevře

Unikát na Riegrově náměstí | Foto: R. Bernart
Unikát na Riegrově náměstí | Foto: R. Bernart

Parkovací dům pro kola má být podle jeho provozovatele bodem bezpečného parkování hradeckých cyklistů.

Dům má půdorys 8 x 8 metrů, je vysoký bez mála 11 metrů, celkem pojme až 116 kol, parkovné bude pro začátek činit pět korun na den a  zaparkování kola bude v plně automatickém systému trval mezi 17 až 20 sekundami.

Zpátky ke kolu se jeho majitel dostane za 35 sekund. 

„Biketower“ neboli také „cyklověž“ je ocelová konstrukce, ve které výtah vyveze kolo do věže na konkrétní parkovací místo. Majitel 

kola pak obdrží žeton, ve kterém je zabudovaný čip. Cyklista žeton samozřejmě nesmí ztratit, protože podle něj systém opět najde to správné kolo. 

Poplatek v této startovací fázi jedinečného projektu bude 5 Kč na den. „Podle využití a frekvence pak vyhodnotíme, zda budeme zdražovat, maximální cena by však byla 10 korun na den,“ řekl Rudolf Bernart, otec celé myšlenky parkovacího domu pro kola. Poukázal také na to, že tento parkovací dům má být výhodou pro lidi, kteří vlastní dražší kola a cyklovybavení, aby se nebáli s takovým kolem vyrazit do města a věděli, že mají kde zaparkovat a jejich kolu ani vybavení se nic nestane. 

V Evropě první plně automatický prototyp takového parkovacího domu by v Hradci Králové mohl začít fungovat už od 1. února. Jeho provoz je na to připraven. „Se stavbou jsme hotoví, nyní se dům bude připojovat na bezpečnostní agenturu, poté podepíšeme smlouvu s pojišťovnou a pokud bude počasí přát, tak jsme připravení spustit provoz od 1. února,“ uvedl Rudolf Bernart. Pro jeho spuštění je potřeba, aby nebyl velký mráz. 

Parkovací dům na kola, který stojí naproti hlavnímu hradeckému nádraží je unikátem v celé Evropě. Jedná se o prototyp a před jeho spuštěním musel projít důkladnou prohlídkou Státní zkušebny. I to byl mimojiné důvod, proč došlo ke zdržení s otevřením. Původně autor deklaroval, že dům se cyklistům a jejich kolům otevře už v říjnu loňského roku. „Po kontrole Státní zkušebny jsme museli na příklad doplnit klec k výtahu na kola kvůli vyšší bezpečnosti anebo úplně přeznačit kabeláž. Také jsme dům doplnili o záložní zdroj energie. Nyní se nemůže stát, že by vypadla elektřina a někdo dole zůstal bez kola i bez žetonu, který už stihl hodit do systému. Energie na vydání kola bude tedy dost i s výpadkem proudu,“ popsal Bernart. 

Ač se jedná o ryze soukromý počit, dům totiž zainvestovala i provozuje soukromá společnost, tak zástupci města takový unikát na území Hradce vítají. „Město projekt podporuje, zapůjčili jsme pozemek pro stavbu parkovacího domu pro kola a následně jsme i v rámci oprav na Riegrově náměstí také dodláždili prostor až k parkovacímu domu,“ informoval Jinřích Vedlich, náměstek primátora města Hradec Králové.

Kde se vzal nápad parkovat kola ve věži?

Nápad na plně automatické zařízení takového typu vznikl při cestách Rudolfa Bernarta po Taiwanu. Sídlí zde totiž společnost, která se zabývá skladovými zakladači a podobný parkovací dům na kola již provozuje. Není však plně automatický jako ten, který již nyní stojí v Hradci Králové. 

Bernart vlastní patenty pro český a evropský trh a o jeho produkt již projevila zájem další města jako České Budějovice, Olomouc, Pardubice. Parkovací dům poptávají také zájemci z Norska nebo Itálie. 

Původně měl dům stát před obchodním centrem Futurum, poté se investor rozhodl pro Riegrovo náměstí. „I ve špatném počasí jako je teď v lednu zde stojí kolem dvou set zaparkovaných kol každý den. I to, jestli máte kde zaparkovat své kolo, ovlivňuje, zda pojedete na kole nebo autem,“ popisuje Bernart své rozhodování. Do budoucna vidí využití parkovacích domů také třeba jako půjčovnu kol.

Časosběrný snímek o stavbě parkovacího domu pro kola

Parkovací žetony | Foto: R. Bernart Parkovací žetony | Foto: R. Bernart
Výtah pro uložení kola | Foto: R. Bernart Výtah pro uložení kola | Foto: R. Bernart
Kolo připravené k zaparkování | Foto: R. Bernart Kolo připravené k zaparkování | Foto: R. Bernart
Zaparkované kolo | Foto: R. Bernart Zaparkované kolo | Foto: R. Bernart

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
24.1.2013 22:52
Freddy  (Nováček +20)
tak jsem zvědavý
jak to dopadne. Jako projek se mi to tuze líbí, i architektonicky to tam zapadne, ale myslím, že češi jsou až příliš spořiví a budou proto pořád raději parkovat kola zadarmo před nádražím než za pár kaček v této věži. Je to totiž o tom, že většina lidí jezdí na starých herkách, aby jim je nikdo neukradnul a pokud je šlohne, tak je to netrápí. Je to stejné jako parkování na té panelové ploše, co je byl dřív autobusák. Lidé tam raději krouží pět minut, než se něco uvolní, pak se mačkají a riskují odření a přitom na parkovišti před sudopem nebo u švagerků by dali dvacku za půl dne a měli by klid.
ale držím palce
26.1.2013 09:37
Vlaštovka (neregistrovaný)
RE: tak jsem zvědavý
Kéž by jste měl pravdu a já bych mohl do HK jezdit na kole i na nákup, bez toho, abych se bál o své kolo které není zrovna nejlacinější. Když ale vidím těch kol co je u nádraží ve stojanech přes den... Uvidíme.
24.1.2013 23:10
Jirka (neregistrovaný)
návratnost investice
nějak mi uniká návratnost investice. Při kapacitě 116 kol a 5 Kč na den to asi není moc rentabilní. Je sice jasné, že za den se tam může protočit těch kol víc, třeba 200, ale tak to bude 1000 Kč denně. V zimě a o víkendech to bude podstatně míň, takže za rok to má šanci vydělat cirka 200 tisíc Kč. Odečteme-li provoz a servis, tak je reálný výdělek někde kolem 170 tisíc Kč ročně? to není zrovna moc. Tipuju, že bude nutný další příjem, třeba z pronájmu reklamích ploch, protože jinak by návratnost té investice byla určitě až někdy za 10 let a otázkou je životnost materiálů. A to je ještě otázkou, kolik bude někdy za pár let město chtít za pronájem pozemku. Vzhledem k atraktivitě lokality by cena v desítkách tisíc byla v normě.
Uvidíme, čas ukáže. Stejně jako Fredy ale fandím.
25.1.2013 08:22
Karel (neregistrovaný)
Výborný nápad,lepší než stávající hrůza s nedostatkem stojanů a povalujících se kol,ale špatně zvolené místo!Vzhledem k architektům to,ale asi jinak nešlo. Léta je jasné,že stávající stojany nestačí,ale s nikým to ani nehlo!!!!!!Mělo to stát co nejblíže k nádraží.Není to sice daleko,ale stávající stojany jsou blíž a ještě zadarmo!!!!Přes to přeji hodně zdaru.
27.1.2013 15:45
xpaja (neregistrovaný)
umístění
Umístění u nádraží není špatné, ale možná ještě vhodnější místo by bylo někde ve fakultní nemocnici. Krom 3500 zaměstnanců se tam protočí i velké množství pacientů. Kola se tam kradou ve velkém a zájemci o využití takového zařízení by se jistě našli.
28.1.2013 10:24
Freddy (neregistrovaný)
RE: umístění
to asi ano, ale to už by si měla platit nemocnice sama. Navíc areál nemocnice je tak rozsáhlý, že pokud by to bylo někde v centru areálu, tak by se do vzdálenějších míst muselo jít zhruba 300 - 500 metrů a to potom takové parkování postrádá smysl.
3.2.2013 20:49
Zavajda (neregistrovaný)
Velmi dobrý nápad
Já tuto možnost úschovy velice vítám, protože už jsme přišel celkem o 2 kola, na terminálu. Dříve existovala možnost, kolo za měsíční poplatek uschovat, v areálu parkoviště ČD.Pak to však nějaká "chytrá hlava" zrušila a od té doby je to riziko, kolo zamykat ke stojanu.Věřím,že bude tuto službu využívat dostatek kolařů. Rozhodně je lepší zaplatit 5-10Kč, než riskovat krádež.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru