Hradecké ulice brázdí nový elektrobus, zatím na zkoušku

V Hradci jezdí nový elektrobus. |Zdroj: MmHK
V Hradci jezdí nový elektrobus. |Zdroj: MmHK

Královéhradecký dopravní podnik zařadil do testovacího provozu nový, v pořadí již třetí elektrobus. Jezdit bude na zkoušku na všech městských linkách a pokud se osvědčí, budeme s velkou pravděpodobností podobných elektromobilů vídat více – podnik jimi chce nahradit flotilu již dosluhujících autobusů. Chystá se proto získat i evropskou dotaci, která by až pětadvacet nových vozů pomohla zaplatit

Čistší vzduch a méně hluku – to jsou asi první výhody autobusů na elektrický pohon, které člověka napadnou. V Hradci Králové takové elektrobusy můžeme vídat hned tři. Ten poslední se do ulic města poprvé vydal v pondělí. „Minulý týden se s vozidlem seznamovali technici a řidiči a do interiéru byl umístěn odbavovací systém,“ řekla tisková mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková. V testovacím provozu bude elektrobus jezdit do března, poté se zařadí do řádné služby. 

Vozidlo pohání elektromotor o výkonu 120 kW, napájený bateriemi o výkonu 172 kWh. V praxi to znamená, že jedenáctimetrový elektrobus na jedno nabití ujede 120 až 150 kilometrů. To je dostatečná vzdálenost pro celodenní směnu. Maximální rychlost je 80 km/h. O komfort cestujících se starají dvě klimatizační jednotky a naftové topení. To je jednou z výhod tohoto modelu proti elektrobusu Škoda Perun, který je také součástí elektrické flotily dopravního podniku. „Elektrobus Škoda, který je vybaven elektrickým topením, vyžaduje v klimaticky náročnějším zimním období dobíjení i mezi jednotlivými částmi dělené směny, elektrobus SOR je vytápěn topením naftovým a mezi jednotlivými částmi dělené směny dobíjen být nemusí,“ vysvětlil rozdíl mezi jednotlivými vozy vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna

Nový elektrobus pojme až 81 cestujících, z toho 27 míst je k sezení. Svou přepravní kapacitou je tak srovnatelný se současnými naftovými autobusy.

Cílem dopravního podniku je v dohledné době do provozu zařadit celkem 28 autobusů na elektrický pohon. Na jejich nákup chce vedení podniku získat peníze z evropských fondů. V budoucnu by tak elektromobily měly nahradit nejstarší sloužící modely autobusů, které jsou již na hranici své životnosti.

 

Vůz je samozřejmě nízkopodlažní |Zdroj: MmHK Vůz je samozřejmě nízkopodlažní |Zdroj: MmHK
Na první pohled je elektický autobus k nerozeznání. |Zdroj: MmHK Na první pohled je elektický autobus k nerozeznání. |Zdroj: MmHK
Ale pohled do zadní části vozu lecos prozrazuje.ě |Zdroj: MmHK Ale pohled do zadní části vozu lecos prozrazuje.ě |Zdroj: MmHK
Až do března bude elektrobus v testovacím režimu. |Zdroj: MmHK Až do března bude elektrobus v testovacím režimu. |Zdroj: MmHK
Autobus pojme až 81 cestujících. |Zdroj: MmHK Autobus pojme až 81 cestujících. |Zdroj: MmHK
O tepelný komfort se starají dvě klimatizace a naftové topení |Zdroj: MmHK O tepelný komfort se starají dvě klimatizace a naftové topení |Zdroj: MmHK

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
26.2.2015 12:43
Svoboda (neregistrovaný)
Můžu se zeptat, jakou životnost mají tyto baterie? A jak lehce se mění, popřípadě jak drahé jsou nové? Asi to nevydrží jen rok, dva, ale co když bude potřeba za deset let vyměnit? Děkuji.
26.2.2015 13:35
Tom (neregistrovaný)
RE:
4-5 let.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru