Hradecké ulice brázdí nový elektrobus, zatím na zkoušku

V Hradci jezdí nový elektrobus. |Zdroj: MmHK
V Hradci jezdí nový elektrobus. |Zdroj: MmHK

Královéhradecký dopravní podnik zařadil do testovacího provozu nový, v pořadí již třetí elektrobus. Jezdit bude na zkoušku na všech městských linkách a pokud se osvědčí, budeme s velkou pravděpodobností podobných elektromobilů vídat více – podnik jimi chce nahradit flotilu již dosluhujících autobusů. Chystá se proto získat i evropskou dotaci, která by až pětadvacet nových vozů pomohla zaplatit

Čistší vzduch a méně hluku – to jsou asi první výhody autobusů na elektrický pohon, které člověka napadnou. V Hradci Králové takové elektrobusy můžeme vídat hned tři. Ten poslední se do ulic města poprvé vydal v pondělí. „Minulý týden se s vozidlem seznamovali technici a řidiči a do interiéru byl umístěn odbavovací systém,“ řekla tisková mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková. V testovacím provozu bude elektrobus jezdit do března, poté se zařadí do řádné služby. 

Vozidlo pohání elektromotor o výkonu 120 kW, napájený bateriemi o výkonu 172 kWh. V praxi to znamená, že jedenáctimetrový elektrobus na jedno nabití ujede 120 až 150 kilometrů. To je dostatečná vzdálenost pro celodenní směnu. Maximální rychlost je 80 km/h. O komfort cestujících se starají dvě klimatizační jednotky a naftové topení. To je jednou z výhod tohoto modelu proti elektrobusu Škoda Perun, který je také součástí elektrické flotily dopravního podniku. „Elektrobus Škoda, který je vybaven elektrickým topením, vyžaduje v klimaticky náročnějším zimním období dobíjení i mezi jednotlivými částmi dělené směny, elektrobus SOR je vytápěn topením naftovým a mezi jednotlivými částmi dělené směny dobíjen být nemusí,“ vysvětlil rozdíl mezi jednotlivými vozy vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna

Nový elektrobus pojme až 81 cestujících, z toho 27 míst je k sezení. Svou přepravní kapacitou je tak srovnatelný se současnými naftovými autobusy.

Cílem dopravního podniku je v dohledné době do provozu zařadit celkem 28 autobusů na elektrický pohon. Na jejich nákup chce vedení podniku získat peníze z evropských fondů. V budoucnu by tak elektromobily měly nahradit nejstarší sloužící modely autobusů, které jsou již na hranici své životnosti.

 

Vůz je samozřejmě nízkopodlažní |Zdroj: MmHK Vůz je samozřejmě nízkopodlažní |Zdroj: MmHK
Na první pohled je elektický autobus k nerozeznání. |Zdroj: MmHK Na první pohled je elektický autobus k nerozeznání. |Zdroj: MmHK
Ale pohled do zadní části vozu lecos prozrazuje.ě |Zdroj: MmHK Ale pohled do zadní části vozu lecos prozrazuje.ě |Zdroj: MmHK
Až do března bude elektrobus v testovacím režimu. |Zdroj: MmHK Až do března bude elektrobus v testovacím režimu. |Zdroj: MmHK
Autobus pojme až 81 cestujících. |Zdroj: MmHK Autobus pojme až 81 cestujících. |Zdroj: MmHK
O tepelný komfort se starají dvě klimatizace a naftové topení |Zdroj: MmHK O tepelný komfort se starají dvě klimatizace a naftové topení |Zdroj: MmHK

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
26.2.2015 12:43
Svoboda (neregistrovaný)
Můžu se zeptat, jakou životnost mají tyto baterie? A jak lehce se mění, popřípadě jak drahé jsou nové? Asi to nevydrží jen rok, dva, ale co když bude potřeba za deset let vyměnit? Děkuji.
26.2.2015 13:35
Tom (neregistrovaný)
RE:
4-5 let.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Dopravní podnik díky rozsáhlé rekonstrukci ušetří měsíčně 60 tisíc

Hradecký dopravní podnik má za sebou jednu z nejrozsáhlejších rekonstrukcí za posledních několik desítek let. Od 20. května do 31. října 2024 probíhala v areálu dopravního podniku v ulici Pouchovská. Obnova zpevněných ploch, vodovodních přípojek a dalších inženýrských sítí v…
Čtěte více

Dopravní podnik vypnul starý e-shop, je nutné se zaregistrovat znovu

Lidé, kteří ve vozech městské hromadné dopravy v Hradci Králové využívají časovou jízdenku, se musí zaregistrovat na novém e-shopu. Starý online obchod hradecký dopravní podnik k pondělí 17. června vypnul, původní odkaz na nákup jízdenek již nefunguje. Díky změně by se měla…
Čtěte více

Přes Miletu už nebudou jezdit trolejbusy. Opravy se dotknou všech linek MHD

Stavba, která na dlouhé měsíce ochromí dopravu v Hradci, už se blíží. Jedná se o rekonstrukci křižovatky Mileta. V místě už nyní probíhají přípravné práce. Dopravní omezení, která v první etapě uzavřou severní část městského okruhu a Hradeckou ulici směrem do centra, na…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme