Historie trolejbusové dopravy v Hradci Králové

Foto: DPmHK
Foto: DPmHK

Historie trolejbusové dopravy v Hradci Králové slaví v květnu 2014 své kulaté 65. výročí. 

První plány na zařazení trolejbusů do městské hromadné dopravy, kterou od roku 1928 obsluhovaly pouze autobusy, přišly na svět v roce 1947. Výstavba tratí započala o rok později a od roku 1949 Hradec Králové křižovaly dvě trolejbusové tratě - linka číslo 2 od hlavního vlakového nádraží až na Nový Hradec a linka číslo 0 ve směru na Slezské předměstí. O oslavách 65 let trolejbusů v Hradci Králové se můžete dočíte zde.

1949 až polovina 60. let: Začátky trolejbusové dopravy v Hradci Králové

Vozový park tehdy tvořily čtyři trolejbusy Vetra – ČKD. Výstavba nové vozovny v roce 1951 umožnila další rozvoj trolejbusové dopravy a síť se postupně rozšiřovala.

O rok později byla uvedena do provozu trať Komenského ulicí a kolem krajského soudu, čímž vznikl uzavřený okruh okolo starého města, dále vznikly trati vedené do Kuklen a Plačic (1952), Malšovic (1958) a na Slezské Předměstí - sídliště Sever (1965)

Od poloviny 60. let jezdilo v Hradci devět trolejbusových linek 

V 1964 trolejbusový provoz zabezpečoval devíti linkami celé dvě třetiny dopravní zátěže města a dopravil 16,3 milionu cestujících. V roce 1967 rozhoduje Rada MěNV o postupné likvidaci trolejbusové dopravy po vypršení životnosti vozů a trakčního zařízení do roku 1980. 

Ve druhé polovině 60. let byla zahájena přestavba hlavních hradeckých komunikací vyžadující nákladné přeložky trolejbusového vedení. Rekonstrukce Gočárovy třídy měla za následek nejdříve dočasné a následně rozhodnutím města i trvalé zastavení trolejbusového provozu a trolejbusy se sem vrátily skoro až za 30 let.

Pod vlivem odklonu od trolejbusové dopravy v ČSR i v Hradci Králové postupovala náhrada trolejbusových linek autobusy. Na některé rekonstruované úseky se proto již trolejbusy nevrátily (mimo zmíněné Gočárovy třídy se jednalo i o Kladskou ulici a Pospíšilovu třídu), ale k dalšímu rušení nedošlo a hlavní směry trolejbusové dopravy zůstaly zachovány.

Od 80. let se hradecké trolejbusy modernizují

V 80. letech došlo ke změně pohledu na trolejbusovou dopravu a k postupné modernizaci stávajících úseků a vozového parku, k výstavbě nových úseků se přikročilo až o desetiletí později. 

V roce 1993 začaly trolejbusy jezdit po části II. silničního okruhu, o dva roky později se vrátily na Gočárovu a Pospíšilovu třídu.

Od roku 1994 zajíždějí vybrané spoje linky č. 1 z Nového Hradce do Kluků, ačkoliv tento úsek není vybaven trolejovým vedením. Provoz zajišťovala dvojice vozů 14 Tr se speciálně vyrobeným přívěsným jednonápravovým dieselagregátem, což byla v republice rarita. Toto řešení bylo v roce 2001 nahrazeno zařazením dvousilového trolejbusu 21 TrACI.

Nyní jsou již k dispozici dva vozy 30 Tr SOR vybavené také dieselagregáty.

V roce 1999 byla dokončena obnova celé trolejbusové sítě, v provozu bylo pět linek, kde 44 vozidel přepravilo 10 230 707 cestujících.

Trolejbusy dnes

V současnosti přepraví 35 trolejbusů na pěti linkách více než 11 milionů cestujících, což je 32 % z celkově přepravených osob. 

V letech 2011 - 2013 se uskutečnila největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD. Dopravní podnik získal 31 nejmodernějších vozů z dílny plzeňské Škody Electric.

Nákup trolejbusů podpořily evropské dotace a díky jedenácti kloubovým trolejbusům a dvaceti vozům v krátkém provedení včetně dvou duobusů se stal zdejší vozový park 100% nízkopodlažní. Více se dočtete také v článku Dopravní podnik v Hradci má další nové trolejbusy.

Trolejbusový provoz v Hradci Králové v číslech:

  • Počet trolejbusů: 35, všechny nízkopodlažní

  • Průměrné stáří: 3 roky

  • Počet linek: 5

  • Délka linek: 36 km

  • Délka trolejového vedení: 26,1 km

  • Počet ujetých kilometrů: 1,75 mil. km

  • Počet cestujících (za rok 2013): 11,2 mil.

  • Počet řidičů: 77

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Opravy Pražského mostu už se blíží. Nebude ale uzavřen pro všechny

Plánovaná údržba Pražského mostu v centru Hradce Králové začne 8. dubna. Dělníci se na mostě objeví ale už o víkendu 6. dubna, kdy budou zahájeny finální přípravné stavební práce bez dopravních omezení. Během oprav bude otevřená pouze jedna polovina mostu pro chodce, záchranáře…
Čtěte více

Dopravní chaos u hradeckých škol má mírnit plán mobility

Plná parkoviště, nebezpečně a často proti pravidlům zastavující automobily, ze kterých v ranní špičce vystupují děti. To jsou nejčastější příčiny vzniku nepřehledných a kritických situací v blízkosti škol. Město Hradec Králové chce těmto nebezpečným kolizím předcházet vytvořením…
Čtěte více

Hradecký dopravní podnik stále modernizuje svůj vozový park. Vozidla mládnou

Ačkoliv si hradecký dopravní podnik vloni připomněl už pětadevadesáté výročí své existence, jiné podstatné číslo v jeho statistikách neustále klesá. Je jím průměrné stáří vozového parku. To je 7,75 roku. Ve srovnání s posledním známým údajem ze sousedních Pardubic je hradecký…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme