Dva tisíce lidí v Hradci "bydlí" na úřadě, končí tu po rozvodu či kvůli exekuci

Každý rok přibyde zhruba 200 nových lidí na adrese magistrátu
Každý rok přibyde zhruba 200 nových lidí na adrese magistrátu | autor: hradeckralove.cz

Místem trvalého pobytu v České republice se obvykle rozumí místo, kde má člověk rodinu, partnera nebo nahlášený byt a kde se pravidelně zdržuje. Trvalým pobytem může být ale také úřad. V Hradci Králové lidí, kteří tento způsob využívají, rok od roku přibývá zhruba dvě stě. Podle posledních statistik je na královéhradeckém magistrátu „ubytováno“ téměř dva tisíce lidí. Na této adrese se ocitají často například lidé po rozvodu.

„Na úřad se čím dál častěji obracejí lidé, kteří sami od sebe chtějí mít trvalý pobyt nahlášen na magistrátu města. To však zákon neumožňuje, protože o změnu trvalého pobytu může občan požádat pouze do objektu určeného k bydlení a žadatel musí mít k objektu například vlastnický či nájemní vztah. Proto není možné mít na magistrátu plnohodnotný trvalý pobyt. Ocitnout se na takzvané „úřední adrese“ je však možné na základě výstupu správního řízení zahájeného podáním žádosti o zrušení trvalého pobytu,“ uvedla tisková mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková. Takových lidí na královéhradeckém magistrátu každoročně přibývá. Ke konci července jich bylo na adrese úřadu hlášeno přesně 1937. Ještě na začátku roku 2011 šlo pouze o 1267 lidí.

Pokud chce někdo zrušit trvalý pobyt na dané adrese, musí fakticky prokázat neužívání nemovitosti z důvodu jejího opuštění, ve které má být trvalý pobyt zrušen. Dotyčná osoba také nesmí být majitelem ani nájemcem této nemovitosti. Nejčastěji lidé získávají adresu magistrátu zrušením trvalého pobytu, například po rozvodu, když se bývalý z manželů odstěhuje, ale trvalý pobyt si nezmění.  „Poměrně často se úřad setkává i s žádostmi rodičů o zrušení trvalého pobytu svých zletilých dětí například kvůli strachu z exekutorů. Dále se na úřední adrese ocitají i ti, kteří prodali svou nemovitost novým majitelům, ale trvalý pobyt si nezměnili, v takovém případě podávají žádost o zrušení trvalého pobytu původních majitelů ti noví,“ vysvětlila Ľudmila Ducháčová, vedoucí odboru správního Magistrátu města Hradec Králové. Na úřední adrese jsou však hlášeni i ti, kterým to umožňuje zákon. Jedná se například o lidi, kteří nahlásili ukončení trvalého pobytu na území ČR, nebo ti, kteří se do republiky vracejí a nemají možnost se přihlásit na konkrétní adrese.

„Jakmile je správním řízením rozhodnuto o zrušení trvalého pobytu, úřad dotčenému zašle rozhodnutí, v němž jej upozorní, že adresu úřadu nemůže používat k doručování písemností, ale že má možnost požádat o zavedení doručovací adresy,  na níž si bude moci vyzvedávat veškerou korespondenci. Magistrát písemnosti adresované těmto lidem  na úřední adresu od doručovatelů nepřebírá, pouze prostřednictvím úřední desky je informuje o uložení písemnosti na příslušné poště,“ dodala Magdaléna Vlčková.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru