Dálnice u Stéblové je hotová, na zrychlení Hradubické si ale řidiči počkají

Silnice I/37
Silnice I/37 | autor:

Čtyřproudá silnice z Hradce Králové do Pardubic na první pohled vypadá jako dálnice. Kdo by se ale nechal zlákat k rychlé jízdě, mohl by být nemile překvapen.

I přes veškeré plány a sliby se tu totiž stále jezdí pouze devadesátkou. Nic na tom nezměnila ani kolaudace mimoúrovňové křižovatky u Stéblové, která měla být poslední podmínkou pro zvýšení rychlosti z 90 na 110 km/h.

Řidiči, kteří cestují mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, s nadšením kvitovali plánované zvýšení maximální povolené rychlosti na silnici I/37, takzvané Hradubické. Na možnost oficiálně sešlápnout plyn na 110 km/h ale dodnes čekají marně. Nejdřív se čekalo na výměnu svodidel, pak na rekonstrukci křižovatky u Stéblové. Ačkoliv jsou dnes oba nedostatky odstraněny, rychlejší cesta mezi oběma krajskými městy je zatím v nedohlednu.

Křižovatka k zrychlení nestačila

Před týdnem byla zkolaudována nová křižovatka u obce Stéblová, která měla být poslední překážkou zabraňující zvýšení rychlostního limitu. „Křižovatka má takové parametry, aby se zde do budoucna mohlo jezdit 130 km/h. Svým řešením a vybavením splňuje samozřejmě parametry a podmínky pro bezpečný silniční provoz,“ řekl ve čtvrtek generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Ani nové mimoúrovňové napojení okolních obcí na Hradubickou ale zrychlení nepřineslo. „Ke zvýšení rychlosti na I/37 v souvislosti s dokončením stavby křižovatky Stéblová nedošlo. K povolení vyšší rychlosti je třeba legislativní změna, která se předpokládá až začátkem roku 2016,“ řekla pro Idnes.cz vedoucí úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic Hana Jarolímová. 

Čeká se na nový zákon

Změna zákona spočívá v novelizaci zákona o pozemních komuníkacích. Ta má změnit současné dělení silnic. Čtyřproudé komunikace, jako například silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, se budou nově jmenovat „Silnice pro motorová vozidla,“ třída rychlostních komunikací s označením „R“ bude zrušena. Stávající rychlostní komunikace se podle technických parametrů zařadí buď do nově vzniklé kategorie silnic pro motorová vozidla, nebo povýší na dálnice. S tím je spojená i změna dopravního značení, která je aktuálně předmětem debaty. Dokud nebude kový koncept značení hotový, mohou řidiči o stodeseti či dokonce stotřicetikilometrové rychlosti leda snít.

Úprava zákona o pozemních komunikacích se řeší už několik let

"Novelu jsme připravili, byla projednávána počátkem roku 2013. Nicméně tím, že došlo k rozpadu sněmovny, se tento předpis nestačil projednat,“ řekl v únoru pro Českou televizi mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Současné zavedení novely plánují zákonodárci až na rok 2016. Tak dlouhé čekání se nelíbí politikům, ani zástupcům Ředitelství silnic a dálnic. „Osazení značky ‚silnice pro motorová vozidla‘ by vyloučilo veškerý pomalý provoz. Zároveň by na komunikaci nesměli ani cyklisté, traktory a podobně," uvedl pro Idnes.cz Novák. Podle jeho slov se bude ministerstvo dopravy snažit nalézt způsob, jak zvýšit povolenou rychlost ještě před legislativní úpravou.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru