Výstavba úseku D11 v ohrožení. Firmy odstupují od smlouvy

Stavba D11 se komplikuje.
Stavba D11 se komplikuje. | autor: hradeckralove.cz

Nejen dálnici D1 provázejí velké problémy, dostavba dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic je také v ohrožení. Stavebníci totiž odstupují od smlouvy. Tendr na její výstavbu loni vyhrálo sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia CS (Eurovia, Metrostav a Swietelsky). Stavba patnáctikilometrového úseku byla oficiálně zahájena loni v říjnu, firmy však formálně staveniště nepřevzaly. Nyní chtějí od zakázky odstoupit údajně kvůli nečinnosti Ředitelství silnic a dálnic. Ve sporu jde především o peníze. Informaci přináší Hradecký deník.

Stavební společnosti si stěžují, že jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. "Důvodem je dlouhodobá nečinnost ŘSD, které v podstatě zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby," stojí v tiskové zprávě, kterou vydala společnost Eurovia CS. Ve zprávě se dále uvádí, že se firmy dostaly do patové situace při jednáních s ŘSD ohledně zahájení výstavby pokračování dálnice D11.

„Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. Ředitelství silnic a dálnic se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,” vysvětlil pro Deník krok generální ředitel Eurovie Martin Borovka a dodal: „Pokud by nás ŘSD požádalo, mohli bychom pozemky do patřičného stavu upravit. ŘSD by si to u nás podle platných pravidel ale muselo objednat – a to neudělalo. ŘSD bohužel nekoná, čas běží a tím se zkracuje doba, která byla vyhrazena pro vlastní stavební práce."

Problém je, že se také za více než rok a čtvrt po podání nabídky změnily například ceny ropy, energií, zvýšily se mzdy. Dodavatelé stavby na tyto vstupy nemají vliv. Ceny za stavební práce tak obecně narostly přibližně o 6 %. „Ředitelství silnic a dálnic jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku,” dodal Karel Volf z Metrostavu. Firmy tak odmítají dálnici postavit za původní cenu 2,6 milardy korun.

„Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz. Nejen rostoucí ceny asfaltu ovlivňují úplně všechny stavební firmy. Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ říká generální ředitel ŘSD Jan Kroupa s tím, že zhotovitel dostal veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi, do dnešního dne je však neprovedl.

Stále je ještě naděje, že pokud se ŘSD na věcech se stavebními společnostmi dohodne, výstavba bude zahájena. Jinak výpověď nabude definitivně účinnosti a ŘSD bude muset pro stavbu hledat dodavatele v novém zadávacím řízení. Dokončení stavby by se tak mohlo o několik let odsunout.

Na dálnici se čeká již léta, měla by být významnou spojkou až do Polska.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Opravy Pražského mostu už se blíží. Nebude ale uzavřen pro všechny

Plánovaná údržba Pražského mostu v centru Hradce Králové začne 8. dubna. Dělníci se na mostě objeví ale už o víkendu 6. dubna, kdy budou zahájeny finální přípravné stavební práce bez dopravních omezení. Během oprav bude otevřená pouze jedna polovina mostu pro chodce, záchranáře…
Čtěte více

Dopravní chaos u hradeckých škol má mírnit plán mobility

Plná parkoviště, nebezpečně a často proti pravidlům zastavující automobily, ze kterých v ranní špičce vystupují děti. To jsou nejčastější příčiny vzniku nepřehledných a kritických situací v blízkosti škol. Město Hradec Králové chce těmto nebezpečným kolizím předcházet vytvořením…
Čtěte více

Hradecký dopravní podnik stále modernizuje svůj vozový park. Vozidla mládnou

Ačkoliv si hradecký dopravní podnik vloni připomněl už pětadevadesáté výročí své existence, jiné podstatné číslo v jeho statistikách neustále klesá. Je jím průměrné stáří vozového parku. To je 7,75 roku. Ve srovnání s posledním známým údajem ze sousedních Pardubic je hradecký…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme