Vydání pasu či občanky se v srpnu zrychlí
Komplikace a fronty vznikající při žádosti o nové doklady má na svědomí především jejich nová podoba. Občanské průkazy se od ledna vydávají v elektronické podobě, mají strojově čitelnou zónu a kontaktní elektronický čip. Cestovní pasy jsou nyní taktéž opatřeny strojově čitelnými údaji a nosičem dat s biometrickými údaji. Na odbavení obou dokladů je třeba speciálně vybavených kabin, které jednotlivým úřadům poskytuje ministerstvo vnitra. Do všech těchto novinek navíc ještě zasáhla směrnice Evropské unie (platná je od 27. června), podle které i ti nejmladší občané České republiky nemohou do ciziny vycestovat jinak než s platným cestovním dokladem.
V nejvytíženějším období, tedy před prázdninami a turistickou sezónou, se královéhradecký magistrát snažil kolaps kolem výdeje dokladů zachránit prodloužením úředních hodin. „Na předem vymezené období byly zavedeny i pracovní soboty a klientům byli pracovníci k dispozici v úterý a ve čtvrtek do pěti hodin odpoledne,“ popsala řešení komplikované situace Magdalena Vlčková, tisková mluvčí města. Dále vysvětlila, že ministerstvo nemohlo vyslyšet volání magistrátních úředníků po dalších kabinách dříve, údajně se čekalo na ministerstvem podepsanou smlouvu na další dodávku kabin. „Byli jsme a jsme i nadále odkázáni na ministerstvem vnitra určenou dodavatelskou firmou, která podepsanou smlouvu dodala zpět až v těchto dnech,“ vysvětlila čekání Ľudmila Ducháčová, vedoucí odboru správního Magistrátu města Hradec Králové.
Proč ministerstvo nedodalo vyšší počet kabin hned?
Proč ale ministerstvo vnitra nevyhovělo požadavku a naléhání magistrátu již při první dodávce kabin, tedy v květnu? „Podle názoru ministerstva je pět kabinek dostačující. Po úřadech požadovali zvýšení úředních hodin, což by bylo dle ministerstva odpovídající požadavkům klientů,“ komentovala nelehkou situaci na úřadě tisková mluvčí města. Hradecký magistrát je v této věci bohužel trochu hendikepován. Kromě samotného Hradce Králové patří pod jedno pracoviště další osmdesátka spádových obcí. Úředníci se tedy v současné době starají o necelých 200 tisíc klientů, což je nejvyšší počet v České republice. „Dále nám bylo sděleno, že nejsou finance na rozšíření počtu přepážek, tudíž se s tím musíme vypořádat sami,“ doplnila ještě Vlčková.
Magistrát tedy, dle doporučení ministerských úředníků, navýšil počet odbavovací hodin. „Nutno mít ale na zřeteli, že i takový režim přijde úřad na nemalé finanční prostředky jako je režie v neúřední den jako v úřední, prodloužení hodin či práce v den pracovního klidu,“ vypočítala tisková mluvčí mimo jiné i finanční dopady. Kromě uvedených režijních a mzdových nákladů však magistrát ještě musí zaplatit za stavební úpravy, které souvisí s užíváním kabin a které podléhají požadavkům ministerstva vnitra. „Tyto náklady jsou plně hrazeny z našeho rozpočtu. Techniku dodá ministerstvo a hradecký magistrát bude hradit nájem,“ sdělila ještě mluvčí. Zastupitelstvo města tedy na konci května schválilo přesun částky 893 693 Kč ze souhrnné rezervy rozpočtu města na pokrytí těchto nákladů.
S problematikou vydávání nových osobních dokladů souvisí i článek Rychlejší odbavování pasů v Hradci brzdí ministerstvo vnitra
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.