Štítky: | ISP Hradec Králové | parkování |

Vedení města chce znovu otevřít jednání o smlouvě s parkovací firmou ISP

Parkovat je v Hradci čím dál obtížnější.
Parkovat je v Hradci čím dál obtížnější. | autor: hradeckralove.cz

Nové vedení hradecké radnice chce opět otevřít otázku parkování ve městě. Třicetiletá smlouva s parkovací firmou ISP je v polovině a Hradec Králové chce znovu otevřít jednání o jejím zrušení. Před devíti lety se to přitom tehdejšímu primátorovi nezdařilo. Velké diskuse vyvolávala kontroverzní smlouva už v době podpisu, platit má do roku 2036. Problematikou se zabývá web iDNES.cz.

Když hradecké vedení nedávno nově zřizovalo institut náměstka zodpovědného za dopravu a parkování, bylo to jedním z hlavních motivů pro vytvoření této gesce. Ta nakonec připadla náměstku primátorky Miroslavu Hlouškovi (ODS), někdejšímu šéfovi městských strážníků.

V pogramovém prohlášení koalice se objevily také body týkající se revize vztahu s ISP a také vytvoření systému městského parkování mimo území ISP.

Ovládnutím, nebo naopak odstoupením od spolupráce s firmou, jež má v Hradci Králové parkovací monopol, se město vážně zabývalo už v roce 2013. Tehdejší primátor Zdeněk Fink (HDK) přišel s plánem odkoupit za 53 milionů korun 51procentní podíl v ISP. Jestliže by nápad prošel, město by údajně za 25 let vydělalo přes sto milionů korun. Jenže návrh už na radě města narazil, a protože bylo jasné, že zastupitelstvo by jej nepodpořilo, do hlasování se vůbec nedostal.

Teď by se však záležitost mohla vrátit. Pojem revize smluv je sice příliš obecný, ale náměstek Hloušek tvrdí, že k projednání by mohl předložit i nejkrajnější variantu: zrušení parkovacího monopolu. „Napadlo mě to, je to však záležitost, kterou nelze projednat v úzkém kruhu, ale mezi většinou zastupitelů. Vždyť z takového kroku by pro město vyplývaly dost vysoké závazky,“ řekl Miroslav Hloušek.

Není jasné, na kolik by rušení smluv přišlo: „Je možné, že když nedávno vyrostl další parkovací dům a výstavba ještě jednoho se chystá, mohl by se závazek zvětšit. Mohl by však být i nižší z hlediska kratšího trvání smlouvy. Pokud by se zastupitelé zajímali, kolik by město stálo odstoupení od smlouvy, dalo by se to spočítat a zařadit do projednávání.“

Protože hradecká koncesní smlouva už je za polovinou nestandardního 30letého trvání a většina zastupitelů v době jejího vzniku v komunální politice nebyla, chtěl by jim ji Hloušek představit. "Smlouva má nějaké dodatky a já bych byl rád, kdyby se s nimi zejména noví zastupitelé seznámili a vyjádřili se, jak se jim v dnešní době pozdává a jestli nepotřebuje nějakou úpravu. Řekl bych, že například dodatek týkající se respektovanosti systému a vymáhání je překonaný a že je potřeba ho přepracovat. Je však možné, že ve spolupráci se zastupiteli dojde k více změnám,“ míní náměstek primátorky.

Potíže s parkováním už jsou i mimo centrum

Do lokalit, které má pod správou ISP, město zatím výrazněji zasahovat nemůže. Jenže parkovací problémy se už dávno ve velkém přelily mimo patronát monopolu. Slezské, Pražské a Moravské Předměstí, Kukleny i Malšovice, všude se potýkají s nedostatkem parkovacích míst.
    
Podle Hlouška potřebuje každá lokalita jiný recept. Například hustě obydlená sídliště přežívají pod socialistickým koeficientem 0,8 parkovacího místa na jeden byt. Vilové Malšovice s úzkými silnicemi si zase říkají o systém jednosměrek, které by parkování zředily.
    
Hradec by se mohl inspirovat v zahraničí. Některá města zavedla pro obyvatele, kteří se parkovacího místa vzdají, bonusy, například městskou hromadnou dopravu zdarma. Za první auto v rodině poplatek příliš citelný není, ale za každé další je mnohem vyšší.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

V Hradci se zřejmě začne za parkování platit i na sídlištích. Radnice zvažuje v systému velké změny

Placené parkování v Hradci Králové až na malé výjimky dosud nepřekročilo hranici Gočárova silničního okruhu. Ale to by se v budoucnu mělo změnit. Možná už příští rok se za parkování začne platit v Malšovicích, na Moravském, Slezském i Pražském Předměstí. Podle radnice mnoho…
Čtěte více

Škroupova ulice přijde o parkovací místa. Bude obousměrná

Hradecká radnice chce cyklistům zjednodušit jízdu v centru města a lépe tak využívat v březnu otevřenou lávku přes Labe u Aldisu. Chystá proto zavedení obousměrného provozu pro cyklisty ve Škroupově ulici. Její úprava s vyznačením pruhu pro cyklisty si však vyžádá zrušení 22…
Čtěte více

U polikliniky na Slezském Předměstí vyroste parkovací dům

Město ve spolupráci se společností ISP připravuje výstavbu nového parkovacího domu Rožberk. Stát bude v místě stávajícího parkoviště u polikliniky na Slezském Předměstí a poskytne až 284 parkovacích míst ve třech podlažích. Místa na střeše budou upravena pro větší rodinné vozy a…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme