V Hradci se za pár let bude jezdit "inteligentně"
Hradec Králové by se mohl zařadit mezi města, která ve své dopravě používají tak zvaný inteligentní dopravní systém. Jednalo se o tom na posledním zasedání zdejší městské rady. Myšlenka je zatím v plenkách - chystá se teprve zadání studie pro tento záměr. Jak by ale takový inteligentní dopravní systém ulevil dopravě v Hradci Králové?
Od inteligentního dopravního systému si radní města slibují pomoc řidičům především zefektivněním řízení silničního provozu. Může se tak snížit hustota dopravy, vytváření kolon anebo nehodovost, systém bude řídit na příklad i semafory. Podle slov náměstka primátora města pro investice Jindřicha Vedlicha sdílí inteligentní dopravní systém i meteorologické informace. Velkým přínosem nového systému je napojení na zdejší hasiče, záchranáře, dopravní podnik, technické služby a nebo státní a městskou policii. Policie tak bude moci lépe hlídat na příklad průjezdy na červenou.
Zda nový dopravní systém tyto požadavky splní se ale uvidí až po vypracování a vyhodnocení připravované studie. „Myšlenka realizace inteligentního dopravního systému je zatím ve fázi zadání zakázky na vypracování studie. Studie by mohla být hotová do konce tohoto roku,“ uvedl minulý týden náměstek Jindřich Vedlich. Dodal také, že samotná studie město zatím přijde na 200 tisíc korun. „Cena za celý inteligentní dopravní systém bude investice v řádech desítek milionů korun,“ doplnil ještě Vedlich. S realizací nového dopravního systému radní počítají ve výhledu let 2014 až 2020, kdy by město mohlo na projekt čerpat peníze z Evropské unie.
Inteligentní dopravní systém není v České republice žádnou novinkou. Od loňského léta ho využívá na příklad Ostrava, kterou zástupci hradecké radnice navštívili a sledovali, jak systém funguje. V Ostravě ho využívají jak řidiči, tak cestující v MHD. Po městě jsou rozmístěné informační tabule, které navigují na parkoviště s přesným uvedením právě volných parkovacích míst. Na zastávkách MHD se plánují světelné tabule, které cestujícím v hromadné dopravě ukazují, kde se jejich spoj nachází nebo zda nemá zpoždění. Jedním z dalších prvků je i internetový portál, který v reálném čase informuje o parkování, dopravní situaci, omezeních ve městě a počasí. Nový systém tak pravděpodobně přináší pohodlí pro řidiče i cestující. Prozatím inteligentní dopravní systém Ostravu přišel na částku bez mála 257 milionů korun.
Jak přesně bude hradecký inteligentní dopravní systém vypadat není zatím jasné. „Rada města rozhodla o vypracování studie, ta prozradí bližší podrobnosti a případný harmonogram postupů či prací,“ vysvětlila Magdalena Vlčková, tisková mluvčí města. Doplnila ještě, že už nyní má město mnoho dat a informací o provozu i v širší městské aglomeraci, které jsou okamžitě využitelné. „Existuje i řada telematických a jiných informačních systémů, které mohou další data a informace v rámci podpory procesů v dopravě a v provozu poskytovat ve prospěch systému jako takového i ve prospěch jednotlivých orgánů, organizací a institucí města,“ informovala mluvčí města.
Inteligentním dopravním systémem se zabývají i Pardubice. Podle hradecké tiskové mluvčí města, mají Pardubice i Hradec Králové v dopravě stejné záměry. "Na společných jednáních o tom hovoří primátoři obou měst. Tento projekt by mohl být prvním připraveným společným záměrem urbánní dimenze Hradec Králové – Pardubice pro následující dotační období," prozradila ještě mluvčí Hradce.
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.