Sdílená kola se v Hradci těší oblibě, město bude provoz podporovat i nadále
Cyklisté budou oblíbená sdílená kola v Hradci Králové využívat i v dalších letech. Jejich provozovatelem bude nadále společnost Nextbike, která i letos vyhrála výběrové řízení. Kromě mechanických jízdních kol budou nově v nabídce také elektrokola. Stejně jako doposud bude provoz podporován městem, díky čemuž mají cyklisté patnáct minut jízdy na mechanických jízdních kolech zdarma.
„Sdílená kola se v našem městě stala každodenním dopravním prostředkem, který měsíčně využívá více než dva tisíce cyklistů. Nejčastěji se jedná o studenty nebo mladé lidi, kteří volí kolo jako rychlejší a ekologičtější alternativu k jiné formě dopravy. Přesně takový způsob mobility chceme v našem městě podporovat, proto i nadále budeme provoz sdílených kol finančně dotovat,“ popisuje náměstek primátorky pro oblast rozvoje města Lukáš Řádek. Podpora města byla jasně deklarována i ve výběrovém řízení na provozovatele, kterým bude nadále společnost Nextbike. Ta vyhrála výběrové řízení, jehož výsledek schválili radní města. Nově bude smlouva s Nextbike podepsána na více než tři roky.
Město zatím podporuje provoz sdílených kol částkou přibližně 200 tisíc korun měsíčně. Její výše se odvíjí od počtu vypůjčených kol. Díky finanční podpoře města si mohou uživatelé vypůjčit mechanické jízdní kolo na prvních patnáct minut zdarma, každá další minuta je pak za jednu korunu. U elektrokol je díky městské dotaci každá započatá minuta za dvě koruny, bez dotace by byla částka o několik korun za minutu vyšší. Na provoz také město získalo dotaci z Královéhradeckého kraje v rámci Podpory městské mobility v Královéhradeckém kraji a za finančního přispění Nadačního fondu Škoda Auto. Jedná se o maximální možnou výši 500 tisíc korun pro rok 2024.
Po Hradci je zatím rozmístěno 250 sdílených jízdních kol. Umístěna jsou vždy na vybraných stanovištích na frekventovaných místech, kterých je zhruba šedesát na pozemcích města a dalších několik desítek na pozemcích soukromých subjektů, jako jsou například obchodní centra. „Počet sdílených kol ve městě jsme chtěli zachovat, jediným rozdílem bude, že místo třiceti mechanických jízdních kol budou k dispozici právě elektrokola,“ doplňuje náměstek Řádek.
Sdílená kola jsou také oblíbeným dopravním prostředkem v době konání různých kulturních či sportovních akcí. „Jednáme s provozovatelem i pořadateli akcí, abychom návštěvníkům poskytli možnost dopravy na místo konání akce prostřednictvím nemotorové dopravy. Jednou z takových akcí je například i Rock for People, která se každoročně koná na hradeckém letišti. Kolem něj bude v době konání akce několik stanovišť pro sdílená kola navíc,“ dodává náměstek Řádek.
Stále platí, že sdílená kola za poslední rok nejčastěji využívali mladí lidé, zejména studenti. Nejfrekventovanější trasy jsou tak v blízkosti vysokoškolských kolejí, obchodního centra Futurum a fakultní nemocnice, využívaným stanovištěm je také Riegrovo náměstí díky propojení na vlakové nádraží. Nejvíce je služba využívaná ve všední dny v ranní špičce kolem sedmé hodiny, odpoledne pak kolem hodiny patnácté. Měsíčně si sdílené kolo půjčí více než dva tisíce cyklistů. Nejvíce výpůjček se za poslední rok uskutečnilo v říjnu, a to zhruba 19 tisíc, naopak nejméně, zhruba 5,5 tisíc, bylo v letošním lednu.
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.