Posledních pět křižovatek a dopravní systém v Hradci bude hotový

Instalace dopravního systému se chýlí ke konci.
Instalace dopravního systému se chýlí ke konci. | autor: hradeckralove.cz

Posledních pět křižovatek zbývá dokončit v rámci budování inteligentního dopravního systému v Hradci Králové. Postupně se tak nastavují a koordinují jednotlivé dopravní tahy městem, jako celek se systém bude „ladit“ až po výměně semaforů na všech 34 křižovatkách. Do konce října dodavatel nainstaluje kamery a systémy, které zajistí další funkce IDS, jako preference vozidel MHD a IZS či měření rychlosti a hlídání průjezdu na červenou. Projekt  by měl být hotový na jaře příštího roku.

Zbývajících pět křižovatek dokončeno koncem října tohoto roku. Z důvodu dokončovacích prací na křižovatce Mileta ještě není spuštěn koordinační tah od mostu u soutoku směr fakultní nemocnice. Na výměny semaforů čekají křižovatky na Vančurově náměstí a na ulici Brněnská včetně velké kruhové u vysokoškolských kolejí Na Kotli.

„Hlavní tahy ve městě budou vzájemně koordinovány operativně podle hustoty provozu. Křižovatky, které jsou mimo tyto trasy, budou umět zelené signály prodlužovat podle jejich obsazenosti. Data se sbírají z detektorů dopravy, které jsou umístěny na sloupech se semafory,“ vysvětluje Jiří Bláha, náměstek pro oblast investic a rozvoje města.

V noci bude mít hlavní směr stále zelenou

Nově budou křižovatky fungovat i v noci, a to především kvůli zvýšení bezpečnosti provozu a přechodu chodců v nočních hodinách. „Hlavní směr bude mít v nočním režimu stálou zelenou. Na některých křižovatkách se ve spolupráci s policií prověřuje režim, kdy se signál při překročení povolené rychlosti automaticky změní na červenou, aby rychle jedoucí řidiče přibrzdila. Boční směry budou fungovat na základě detekce radarem, v případě chodců po stisknutí chodeckého tlačítka,“ doplňuje náměstek Jiří Bláha.

Během obnovy a výměny semaforů v Hradci Králové došlo na většině křižovatek k bezbariérovým úpravám pro bezproblémový pohyb chodců, cyklistů a imobilních občanů. Zvuková znamení pro nevidomé osoby (klepátka) si tyto osoby spustí speciálním ovladačem a nedochází tak k rušivému klepání v době, kdy tento signál není nutně potřebný. Současně došlo ke sdružení přechodů a stezek pro chodce a cyklisty. Zelená se pro chodce rozsvítí pouze po zmáčknutí tlačítka, pokud na přechodě nikdo není, zvýší se tak kapacita průjezdu křižovatkou. Řidiči by ale neměli zapomínat na pravidla silničního provozu pro přednost chodcům a cyklistům při odbočování.

Od října budou křižovatky osazeny i videodetektory, které pozdrží zelený signál tak, aby vozidla, která jsou v kolizním směru mohla lépe vyklidit střed křižovatky.

Zkušební provoz IDS se také chystá u doplňkové funkce penalizace. V daných úsecích města budou radary měřit okamžitou nebo úsekovou rychlost, na vybraných křižovatkách budou kamery sledovat průjezd na červenou. K plnému spuštění přestupkového systému dojde nejdříve od dubna příštího roku.

Město uvítá připomínky

V následujících měsících tak v rámci testování a odladění všech funkcí nového inteligentního dopravního systému v Hradci Králové bude pravděpodobně docházet ke změnám intervalů na jednotlivých křižovatkách, aby došlo k optimálnímu nastavení světelné signalizace při průjezdu městem a aby byla prověřena schopnost systému pružně reagovat na aktuální intenzitu dopravy. „Proto žádáme nejen hradecké řidiče, aby jízdě věnovali maximální pozornost a dodržovali všechny předpisy. Současně budeme rádi za případné připomínky a návrhy na úpravy v rámci fungování IDS v Hradci Králové,“ dodává Karel Vít, vedoucí odboru rozvoje města hradeckého magistrátu.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Dopravní chaos u hradeckých škol má mírnit plán mobility

Plná parkoviště, nebezpečně a často proti pravidlům zastavující automobily, ze kterých v ranní špičce vystupují děti. To jsou nejčastější příčiny vzniku nepřehledných a kritických situací v blízkosti škol. Město Hradec Králové chce těmto nebezpečným kolizím předcházet vytvořením…
Čtěte více

Hradecký dopravní podnik stále modernizuje svůj vozový park. Vozidla mládnou

Ačkoliv si hradecký dopravní podnik vloni připomněl už pětadevadesáté výročí své existence, jiné podstatné číslo v jeho statistikách neustále klesá. Je jím průměrné stáří vozového parku. To je 7,75 roku. Ve srovnání s posledním známým údajem ze sousedních Pardubic je hradecký…
Čtěte více

Přes Miletu už nebudou jezdit trolejbusy. Opravy se dotknou všech linek MHD

Stavba, která na dlouhé měsíce ochromí dopravu v Hradci, už se blíží. Jedná se o rekonstrukci křižovatky Mileta. V místě už nyní probíhají přípravné práce. Dopravní omezení, která v první etapě uzavřou severní část městského okruhu a Hradeckou ulici směrem do centra, na…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme