Posledních pět křižovatek a dopravní systém v Hradci bude hotový

Instalace dopravního systému se chýlí ke konci.
Instalace dopravního systému se chýlí ke konci. | autor: hradeckralove.cz

Posledních pět křižovatek zbývá dokončit v rámci budování inteligentního dopravního systému v Hradci Králové. Postupně se tak nastavují a koordinují jednotlivé dopravní tahy městem, jako celek se systém bude „ladit“ až po výměně semaforů na všech 34 křižovatkách. Do konce října dodavatel nainstaluje kamery a systémy, které zajistí další funkce IDS, jako preference vozidel MHD a IZS či měření rychlosti a hlídání průjezdu na červenou. Projekt  by měl být hotový na jaře příštího roku.

Zbývajících pět křižovatek dokončeno koncem října tohoto roku. Z důvodu dokončovacích prací na křižovatce Mileta ještě není spuštěn koordinační tah od mostu u soutoku směr fakultní nemocnice. Na výměny semaforů čekají křižovatky na Vančurově náměstí a na ulici Brněnská včetně velké kruhové u vysokoškolských kolejí Na Kotli.

„Hlavní tahy ve městě budou vzájemně koordinovány operativně podle hustoty provozu. Křižovatky, které jsou mimo tyto trasy, budou umět zelené signály prodlužovat podle jejich obsazenosti. Data se sbírají z detektorů dopravy, které jsou umístěny na sloupech se semafory,“ vysvětluje Jiří Bláha, náměstek pro oblast investic a rozvoje města.

V noci bude mít hlavní směr stále zelenou

Nově budou křižovatky fungovat i v noci, a to především kvůli zvýšení bezpečnosti provozu a přechodu chodců v nočních hodinách. „Hlavní směr bude mít v nočním režimu stálou zelenou. Na některých křižovatkách se ve spolupráci s policií prověřuje režim, kdy se signál při překročení povolené rychlosti automaticky změní na červenou, aby rychle jedoucí řidiče přibrzdila. Boční směry budou fungovat na základě detekce radarem, v případě chodců po stisknutí chodeckého tlačítka,“ doplňuje náměstek Jiří Bláha.

Během obnovy a výměny semaforů v Hradci Králové došlo na většině křižovatek k bezbariérovým úpravám pro bezproblémový pohyb chodců, cyklistů a imobilních občanů. Zvuková znamení pro nevidomé osoby (klepátka) si tyto osoby spustí speciálním ovladačem a nedochází tak k rušivému klepání v době, kdy tento signál není nutně potřebný. Současně došlo ke sdružení přechodů a stezek pro chodce a cyklisty. Zelená se pro chodce rozsvítí pouze po zmáčknutí tlačítka, pokud na přechodě nikdo není, zvýší se tak kapacita průjezdu křižovatkou. Řidiči by ale neměli zapomínat na pravidla silničního provozu pro přednost chodcům a cyklistům při odbočování.

Od října budou křižovatky osazeny i videodetektory, které pozdrží zelený signál tak, aby vozidla, která jsou v kolizním směru mohla lépe vyklidit střed křižovatky.

Zkušební provoz IDS se také chystá u doplňkové funkce penalizace. V daných úsecích města budou radary měřit okamžitou nebo úsekovou rychlost, na vybraných křižovatkách budou kamery sledovat průjezd na červenou. K plnému spuštění přestupkového systému dojde nejdříve od dubna příštího roku.

Město uvítá připomínky

V následujících měsících tak v rámci testování a odladění všech funkcí nového inteligentního dopravního systému v Hradci Králové bude pravděpodobně docházet ke změnám intervalů na jednotlivých křižovatkách, aby došlo k optimálnímu nastavení světelné signalizace při průjezdu městem a aby byla prověřena schopnost systému pružně reagovat na aktuální intenzitu dopravy. „Proto žádáme nejen hradecké řidiče, aby jízdě věnovali maximální pozornost a dodržovali všechny předpisy. Současně budeme rádi za případné připomínky a návrhy na úpravy v rámci fungování IDS v Hradci Králové,“ dodává Karel Vít, vedoucí odboru rozvoje města hradeckého magistrátu.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

V létě se na veřejných elektrokoloběžkách po Hradci zatím neprojedete

Léto je v Hradci Králové zatím bez elektrokoloběžek. Přestože Hradec Králové už měsíce jedná s provozovateli sdílených elektrokoloběžek o jejich návratu za nových podmínek, k dohodě mají stále daleko. Neshodnou se například na sankcích za špatné parkování. Je možné, že se…
Čtěte více

Linka číslo 4 a 8 nebude v Hradci jezdit celý srpen. Podnik nemá řidiče

S ohledem na nedostatek řidičů MHD muselo město spolu s Dopravním podnikem města Hradce Králové dočasně přerušit provoz dvou vybraných hradeckých linek č. 4 a 8. Linky nebudou jezdit od začátku do konce měsíce srpna. Nedostatek řidičů se hradecký dopravní podnik snaží dlouhodobě…
Čtěte více

Z Hradce do Pardubic už jezdí vlaky, od pátku už i ty elektrické

Cestujete často z Hradce do Pardubic a zpět? Tak vás určitě potěší, že už se na trať vrátily vlaky. A od 15. července dokonce vyjedou už i ty elektrické, zatím jezdily jen motorové. Příčinou výluky byla rekonstrukce trakčního vedení mezi Rosicemi a hlavním nádražím v Pardubicích…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme