Štítky: | most | most ve Svinarech |

Po novém mostu ve Svinarech už se jezdí i chodí

Most u Svinar už je v provozu.
Most u Svinar už je v provozu. | autor: královéhradecký kraj

Po roce demoličních a stavebních prací propojila oba svinarské břehy nová mostní konstrukce. Motoristům dnes začal sloužit most přes Orlici, který nahradil původní Most plukovníka Šrámka starý 111 let. Jeho nástupce umožní díky dvěma jízdním pruhům plynulejší dopravu a jednopolová konstrukce přispěje k větší bezpečnosti okolní zástavby v případě stoleté vody. Královéhradecký kraj za most zaplatil 80 milionů korun včetně DPH.

Most s rozpětím 75 metrů převádí přes řeku silnici III. třídy číslo 3082, chodník a také inženýrské sítě.

„Podobná stavba nevzniká na krajských silnicích každý rok. Most slouží nejen místní dopravě, ale celé oblasti mezi centrem Hradce Králové a Třebechovicemi. Věřím, že bude dobře sloužit přinejmenším dalších sto let. Havarijní stav původního mostu a jeho vynucené uzavření bylo jedním z prvních úkolů, které jsem musel ve své gesci řešit. Za to, že se nám podařilo splnit slib daný místním občanům, chci poděkovat stavební firmě a všem, kteří se na tomto díle podíleli,“ říká první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy a silničního hospodářství.

Konstrukci zpevňuje 100 tun betonářské výztuže. Při betonáži použili stavaři 530 kubických metrů betonu. Po betonování a dostatečném vytvrdnutí následovala montáž ocelových oblouků, které jsou pro podobu nového mostu charakteristické. Po předepnutí konstrukce pomocí 19 kabelů se mohla odstranit podpěrná skruž. Stavaři most dokončili po zimní přestávce koncem letošního dubna.

„Zprovoznění pochopitelně předcházela zatěžkávací zkouška, kterou provedli odborníci z pražské ČVUT. Jako zkušební zatížení posloužilo deset nákladních automobilů Tatra o celkové hmotnosti 220 tun. Most byl postupně zatížen uprostřed rozpětí a následně na polovině konstrukce. Výsledky zkoušky splňují všechna předepsaná kritéria,“ ujišťuje náměstek Martin Červíček.

Tak jako starý most ponese i ten nový jméno svinarského rodáka plukovníka Bohumila Jana Šrámka, který se za II. světové války zapojil do domácí odbojové organizace Obrana národa. Před zahájením stavebních prací loni v červnu tak bylo nutné původní dosluhující most z roku 1907 odstranit. Na rozdíl od toho současného ho tvořila dvě pole, z nichž jedno na základě požadavku města Hradec Králové stavaři jakožto zajímavou technickou památku ponechali v předmostí. V současnosti se plánuje jeho další využití.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Pražský most čeká velká údržba. Provoz na něm bude omezen

Na začátku příštího týdne začnou přípravné práce na opravu a údržbu Pražského mostu v centru Hradce Králové. Zhotovitel na místě provede obnovu protikorozní ochrany, montáž nových sítí proti ptactvu a opravu chodníků. Během prací, které stavbaři dokončí do konce července, bude…
Čtěte více

Ze Svinar do Bělče už bude silnice hotová. Řidiče však v místě čeká další omezení

V sobotu se otevře opravený úsek silnice ze Svinar do Bělče nad Orlicí. Celková rekonstrukce silnice, která byla v bídném stavu, trvala tři a půl měsíce. Řidiči ale musí počítat s tím, že v úseku budou probíhat dokončovací práce. Je třeba se obrnit trpělivostí, protože je možné,…
Čtěte více

Přes Klapák už se dá opět přecházet

Před půlrokem zahájily Technické služby Hradec Králové rozsáhlou opravu mostu Bailey Bridge, který spojuje části Malšovice a Slezské Předměstí. Během této doby došlo k nové antikorozní úpravě konstrukce, sanaci opěr i výměně osvětlení, což vyšlo na téměř 19,2 milionu korun bez…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme