Štítky: | Doprava | MHD |

Obce na Hradecku si možná za MHD linky připlatí. Někde nepomůže ani dotace od kraje

Spojů do obcí kolem Hradce možná pojede méně.
Spojů do obcí kolem Hradce možná pojede méně. | autor: hradeckralove.cz

Cestující do obcí kolem Hradce, kam zajíždí hradecká MHD si možná připlatí. Do cen se promítnou rostoucí náklady na provoz městské hromadné dopravy. Smlouvu mají například Předměřice, Lochenice, Vysoká nad Labem nebo Běleč, které čelí postupnému zdražování dopravy. Ani čerstvá dotace od Královéhradeckého kraje neznamená pro cestující úplnou jistotu. Informaci přináší hradecký Český rozhlas.

„Odhadujeme, že tyto spoje může využít až 7 tisíc lidí. V letošním roce obcím poputuje téměř 2 miliony 200 tisíc korun,“ říká pro rozhlas krajský radní pro oblast dopravy Václav Řehoř. Královéhradecký kraj tak plní část své povinnosti zajistit základní obslužnost každé obce na svém území.

Některým obcím krajská dotace stačí, třeba podle nezávislého starosty Divce Romana Hrnčíře se rostoucí požadavky od hradeckého magistrátu do obecního rozpočtu v Divci nijak zásadně nepromítají. „V tuto chvíli opravdu musím říct, že to tak je. Kraj nám vyšel vstříc a nás to nijak zásadně nezatížilo. Tím pádem jsme nemuseli redukovat linky a komfort občanů snižovat.“

Obce, které majjí spojů více, však musejí dál počítat. Po avizovaném zdražení, které přišlo na přelomu letošního roku, uvažovali třeba ve Stěžerách nebo ve Vysoké nad Labem o tom, že některé spoje zkrátka škrtnou. Zřejmě se škrtání nevyhnou ani po krajských dotacích.

Například starosta Vysoké nad Labem Jiří Horák uvažuje, že se linky, které nejsou tolik vytížené, budou muset zrušit. „Když máme rozpočet 23 milionů a z toho máme dát desetinu na autobusy, kterými nakonec dohromady nikdo nejezdí, když to trochu zlehčím, školní autobusy jsou samozřejmě plné, ráno dva školní a odpoledne dva nebo tři zase zpátky. Ale jinak jezdí řádově jednotky lidí.“ A protože krajská dotace pokryje Vysoké nad Labem jen zhruba třetinu nákladů na zajištění MHD, je rušení právě těch málo vytížených linek určitě dál ve hře.

Navíc také hradecký magistrát bude chtít po obcích za služby své hromadné dopravy více peněz. „Každý rok dopravní podnik vykalkuluje svoji cenu dle reálných nákladů a tu budeme po obcích požadovat,“ uvedl pro rozhlas Pavel Marek, náměstek primátora.

Pravděpodobnost toho, že některé obce budou muset některé linky zrušit roste s tím, jak stoupají náklady na pohonné hmoty i mzdy. Definitivní rozhodnutí ale padne zase až na přelomu roku.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
16.5.2022 08:15
Jarka (neregistrovaný)
čím dražší MHD tím více aut ve městě.
www.youtube.com/watch?v=CD90WOPeAs4

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Posledních pět křižovatek a dopravní systém v Hradci bude hotový

Posledních pět křižovatek zbývá dokončit v rámci budování inteligentního dopravního systému v Hradci Králové. Postupně se tak nastavují a koordinují jednotlivé dopravní tahy městem, jako celek se systém bude „ladit“ až po výměně semaforů na všech 34 křižovatkách. Do konce října…
Čtěte více

Fortnou projedou autobusy už v září, hotovo bude do konce roku

Na přelomu března a dubna byla zahájena rekonstrukce přestupního terminálu a křižovatky Fortna pod schodištěm Bono publico v centru Hradce Králové. Křižovatku ulic Ignáta Herrmanna a Komenského již stavbaři přeměnili na kruhový objezd, téměř dokončené jsou také některé chodníky…
Čtěte více

Některé linky MHD budou jezdit podle "taktového" řádu

Od 1. září budou některé linky hradecké MHD jezdit podle nového jízdního řádu. Hlavní změnou bude jejich zpravidelnění, kdy budou v jednotlivých částech dne jezdit v pravidelných pevných intervalech, tzv. taktech. Tyto úpravy hradecký dopravní podnik plánuje na dvaceti vybraných…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme