Kus starého mostu ve Svinarech stále čeká na využití. Zatím ho pohlcuje rez

Kus starého mostu stále čeká na využití.
Kus starého mostu stále čeká na využití. | autor: MMHK

Na břehu Orlice ve Svinarech už tři roky leží torzo více než stoletého železného mostu plukovníka Šrámka. Nový most zjednodušil místní dopravu, využívají ho obyvatelé centra Hradce Králové a Třebechovic. Královéhradecký kraj za stavbu zaplatil 80 milionů korun. Po rekonstrukci mostu se usneslo, že se kousek staré konstrukce zachová, ošetří a použije jak lávka přes Piletický potok. Místo toho kus starého mostu stále rezne u toho nového. Informaci přináší web iDNES.cz.

Kus starého mostu se dokonce dostal i na poslední jednání hradeckého zastupitelstva. V bodu se hovořilo o tom, město začalo systematicky pracovat na záchraně tohoho fragmentu a ještě kuklenské koželužny. Návrh zastupitele Adama Záruby (Změna a Zelení) však neprošel. Radnice sice ubezpečuje, že nechá vypracovat finanční posouzení na případnou revitalizaci mostu i koželužny, avšak zároveň jako by dodávala, že to patrně bude nad její možnosti.

„Když jsme se naposledy bavili o svinarském mostu, částky na záchranu byly v desítkách milionů. Když dostanu podklady, podívám se do rozpočtu, ale už teď mohu říct, že to bude enormně komplikované,“ řekla ekonomická náměstkyně primátora Monika Štayrová (ANO).

„To bohužel jen ukazuje, jakým způsobem se paní náměstkyně orientuje. Nevím, jak bych to mohl slušně komentovat. Převoz, opískování a ochranný nátěr se vejdou do dvou milionů, vlastní rekonstrukce přímo na místě je vypočítána do deseti milionů, což je velice příznivá cena. Pokud by se dělala nová lávka a byla by úplně holá, asi by vyšla levněji. Pokud by se však řešila poněkud architektonicky, určitě by vyšla dráž než rekonstrukce stávajícího mostu,“ míní Záruba.

Argumentuje i čerstvou studií, která sečetla předpokládané náklady, ale také doporučila postup, kterým by se město mělo vydat. „Jasným závěrem studie je, že konstrukce mostu by na tom místě neměla ležet další zimu. Hodnotí stav i kolik by to mělo stát, a přesto nejsme schopni vyčlenit asi jeden a půl milionu, aby se most mohl převézt a zabezpečit do doby, než bude realizován na Piletickém potoce,“ řekl.
    
Prakticky na to samé upozorňuje i Společnost ochránců památek ve východních Čechách (SOPVC), která zastupitelům opakovaně poslala žádost o revitalizaci jak mostu tak i koželužny. „Tentokrát jsme do svého stanoviska zařadili i několik konkrétních ukázek pozitivních příkladů revitalizací a konverzí industriální architektury. Když se chce, tak to jde. Není to primárně otázka financí, ale vůle, úsilí a dobré myšlenky,“ řekl předseda společnosti Rudolf Khol.

Město tentokrát odpovědělo. „Na obě akce nechám vypracovat finanční posouzení. Poté se znalostí odhadu finančních nákladů předložím dostupné informace do příslušných komisí města. Dále budou zpracovány materiály do orgánů města, aby v uvedené záležitosti rozhodly, a to včetně finančního pokrytí,“ odepsal Jiří Bláha, investiční náměstek primátora (ODS).

Také náměstek pro oblast majetku města Pavel Marek (ANO) upozorňuje na omezené peněžní možnosti a očekává, že po prázdninách už by mohlo dojít k zásadnímu rozhodnutí. „Odbor majetku má tyto dvě věci v seznamu svých priorit. Chtěli bychom to vyřešit, ale je to závislé na financích. Odbor majetku čekal na rozpočtové vyrovnání, do kterého přišla nějaká částka, ale měli jsme jinou představu, protože jsme chtěli, aby do investic a oprav šlo 150 milionů korun. Právě to by nám částečně umožnilo zrealizovat i některé věci, které jsme měli na nižších příčkách oprav. Byly tam i tyto dvě investice, ale stalo se, že jsme dostali jen velmi omezené prostředky. Teď se čeká na výsledky vývoje rozpočtového určení daní a ekonomiky města,“ uvedl Marek.

U mostu ještě není jisté, kde by mohl sloužit dál, nejčastěji se hovoří o takzvané Severní zóně podél Piletického potoka. „Hledali jsme i možnosti jiných uplatnění. Jedna z nich byla i v oblasti městských lesů, kde bychom za relativně nízké peníze realizovali jeho záchranu. Zároveň to musí být takové místo, kde most bude mít svou úroveň,“ uvedl Marek.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Ze Svinar do Bělče už bude silnice hotová. Řidiče však v místě čeká další omezení

V sobotu se otevře opravený úsek silnice ze Svinar do Bělče nad Orlicí. Celková rekonstrukce silnice, která byla v bídném stavu, trvala tři a půl měsíce. Řidiči ale musí počítat s tím, že v úseku budou probíhat dokončovací práce. Je třeba se obrnit trpělivostí, protože je možné,…
Čtěte více

Hradec bude mít i v dalším volebním období 37 zastupitelů, návrh na snížení počtu neprošel

v září letošního roku proběhnou komunální volby, ve kterých občané rozhodnou o novém složení zastupitelstev měst a obcí. Stávající zastupitelé musí v závěru svého mandátu v zákonné lhůtě stanovit počet členů tohoto kolektivního orgánu samosprávy pro nadcházející volební období.…
Čtěte více

Torzo svinarského mostu se poveze na letiště. Co s ním bude dál?

Po čtyřech letech právě dnes večer zmizí z královéhradeckých Svinar zbytky původního ocelového mostu. Torzo by mělo doputovat na hradecké letiště. Při stavbě nového mostu v roce 2018 stavaři uložili část starého mostu pár metrů od stavby. Za záchranu torza bojovala část…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme