Hradecké cyklostezky chátrají a nevyhovují koloběžkám. Město chce opravit alespoň ty nejhorší
Hradec je rájem cyklistů. Jednak pro svůj rovinatý kraj a také díky poměrně husté síti cyklostezek. Všechny však nejsou v dobrém stavu a to by chtěla hradecká radnice změnit. Chtěla by do poškozených cyklostezek investovat dvacet milionů korun. Chce tak zároveň vyjít vstříc i koloběžkářům, kteří nerovnosti překonávají obtížněji než cyklisté. Informaci přináší web MF DNES.
Město má podle informací zpravodajského webu plán. Prý existuje alespoň ucelený seznam nejrůznějších (cyklo)závad. Dopravní komise určité úseky vybere a jestli vše půjde podle ideálních představ, do tří let by se stav stezek měl výrazně zlepšit. Známé jsou i minimální náklady. Pro začátek bude údajně stačit kolem 20 milionů korun.
Stav existujících stezek se rapidně zhoršuje a příjemná cesta na nich se často mění v dobrodružství. Na stav cyklostezek upozorňuje názorová mapa na webu hradecjede.cz. Desítky upozornění poukazují na nebezpečné či rozbité úseky, vyloženě havarijní metry, nenavazující trasy či nepřehledné křižovatky.
Komentáře hradeckých cyklistů jsou kritické. „Stezka neodpovídá parametrům cyklotrasy, což bylo vyřešeno sundáním značky cyklotrasa. Z důvodu úzké nevyhovující komunikace a havarijního stavu jezdí lidé na kole po silnici, kde tvoří překážku provozu,“ stěžuje si jeden z přispěvatelů na stezku v Brněnské ulici podél řeky Orlice.
„Kořeny stromů porušují asfaltový povrch, při jízdě na kole začíná být nebezpečné na porušené místo najet,“ zní další komentář, tentokrát reagující na Hradubickou labskou stezku podél nemocnice.
Čtete také
„Část cyklostezky mezi nemocnicí a zahrádkářskou osadou Třešňovka je nezpevněná. Nezřídka v deštivém počasí je s vyjetými bahnitými kolejemi nebo naopak s oblaky prachu za projíždějícími bicykly, což bývá svízel jak pro maminky s kočárky a chodce, tak pro denní dojíždění do zaměstnání na bicyklu,“ píše nešťastný cyklista o stejném úseku.
Podle informací MF DNES se Hradec chce pustit do oprav stezek na Smetanově nábřeží, hlavně pak mezi Labským a Tyršovým mostem. Zaměří se i na Eliščino nábřeží a trasu podél řeky u ČSOB, na druhém břehu se opraví úsek od Hučáku k mostu u soutoku. Dalším úsekem by měla být třebešská hráz a kritický úsek od fakultní nemocnice do Třebše, na pravém břehu Labe se zpevní koruna hráze Plácky, zrekonstruuje se úsek při severní straně druhého silničního okruhu i kratší úseky v Baarově ulici. Na třídě Československé armády a v Pouchovské ulici se radnice zaměří na cyklopruhy a na několika dalších místech upraví nájezdy na stezky a obrubníky.
„Opravy stávajících stezek vyžadují minimálně stejnou pozornost jako výstavba nových úseků. Asi nejvíce se to týká stezek podél druhého silničního okruhu a pak podél řek, kde jsou v kontaktu se vzrostlou zelení. Bylo vytipováno asi 10 úseků, kde z hlediska komfortu jízdy na kole je oprava a údržba aktuálně potřebná,“ uvádí cyklokoordinátor města Karel Šimonek.
„Generální opravy hradeckých cyklostezek jsou vyčísleny na 20 milionů korun, zažádali jsme o finance, minulý týden jsme na radě města dostali přislíben nějaký balík a teď ještě uvidíme, jestli to schválí zastupitelstvo. Nejsou tam sice všechny naše požadavky, stav stezek je však jednou z priorit. Naším plánem je během tří let realizovat co nejvíce oprav, ale ještě nejsou přesně definovány všechny problémy, například etapizace či konkrétní finanční nároky. Část stezek ale určitě budeme moct realizovat už v nejbližších měsících,“ říká náměstek primátora pro oblast správy majetku města Pavel Marek.
Podle něj seznam úseků zralých na rekonstrukci leží na odboru hlavního architekta a je dlouhý: „Úseků je opravdu spousta. Některé jsou realizovatelné jednoduše, ale další například kvůli kořenovým systémům obtížněji. Odbor životního prostředí nám opravy buď povolí, a když ne, budeme muset hledat nějaká náhradní řešení. Teď se vyhodnocují jednotlivé úseky.“
„Pracujeme na tom s technickými službami, ale i s Povodím Labe a ještě jsme neuzavřeli, jaké lokality půjdou na řadu nejdříve. Každopádně bychom toho rádi opravili co nejvíce,“ připomíná hlavní architekt Petr Brůna.
Téměř čtvrt roku dlouhá zkušenost s provozem elektrokoloběžek radnici konfrontovala nejen s chátrajícími cyklostezkami, ale také s potížemi, které kolaře většinou nevyvedou z rovnováhy. Nejen obrubníky, ale i nájezdové hrany nebo zcela nevhodný povrch: to vše pro stovky většinou nezkušených elektrojezdců představuje značné riziko.
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.