Hradecká radnice upravuje bydlení pro Romy
V současné době prochází zmiňovaný dům na Pražské ulici generální rekonstrukcí. Z městské pokladny na tyto práce byla uvolněná částka 2 miliony korun. Osazenstvo domu bylo mezitím přestěhováno do holobytů a do bytů s nižší kategorií. V první polovině příštího roku se vrátí do svého zrekonstruovaného bytečku. Ten přitom musel být speciálně upravován oproti běžným bytům. "Nyní je dům rekonstruován tak, aby toho šlo spálit co nejméně," rezignovaně konstatoval Koros.
Napadají mě tři otázky, na které asi nebude schopen nikdo upřímně odpovědět:
Kolik asi bude stát úprava bytů, které Romové nyní dočasně obývají?
Postupovala by radnice stejně i v případě, že by se něco podobného stalo i neromské rodině?
A na závěr nerudovská: Kam s ním(i)?
Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?
Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.
Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.
Komentáře ke článku
Proc nezustanou v holobytech?
Proc se do zrekonstruovaneho domu nenastehuji mlade rodiny s malymi detmi?
Proc radnice nezasahla driv?
Proc se problemy resi, az kdyz ten barek je totalne zniceny?
Taky je Vam z toho spatne? Chce se mi brecet.
Prostoducha bezelstnost,s jakou vedouci predstavitel mesta priznava,ze ani nevedi,kolik obyvatel v dome vlastne zilo,by byla docela roztomila,kdyby nesignalizovala,ze v danem pripade je v neporadku mnohem vic nez spalene krovy.Svedci to totiz o tom,ze v tomhle dome a zrejme nejen v nem,se s problematickou skupinou nikdo nezabyva,nijak s ni nepracuje a nic o ni nevi.Preziravy vztah bile vetsiny ve stylu:" Kdyz se neumej prizpusobit NASIM standardum,tak at tahnou nekam jinam" je bohuzel stale jeste naprosto dominantnim zpusobem chapani jejich jinakosti a odlisnosti a stale stejnym projevem nepochopeni role a zodpovednosti vetsiny vuci mensinam. Takzvana "pozitivni diskriminace", tedy uzakonene zvyhodnovani prislusniku mensiny,ma ovsem svoje negativni stranky a dopady,ja sam to povazuji za ne uplne stastne reseni,ale konkretni popsany pripad nejak nechapu uz vubec.Nevim, kdyz uz jsou obyvatele "vybydleneho"domu jednou vystehovani, proc se do nej maji zase vracet po jeho rekonstrukci? Pokud se jedna o neplatice,neni zadny duvod jim poskytovat opet stejne bydleni,kdyz uz jednou byli vystehovani.Pokud naopak radne platili najem,nemel majitel domu nikdy dopustit,aby najemnici zili v podminkach,ktere neodpovidaji zaplacene cene bydleni.A uz vubec zadny majitel nemel dopustit tak totalni devastaci sveho majetku a mel konat drive,at uz najemnici platili nebo ne.Mohl tak navic mozna usetrit penize za rekonstrukci a pouzit je na praci s mensinami,ktera je civilizovanych zemich obvykla,na jejich postupne vclenovani do spolecnosti, ktere,jak uz jsem naznacil,je prinejmensim stejne tak zodpovednosti vetsiny jako mensiny.
Na zaver nemuzu nenapsat,ze pres vsechna ujistovani o tom,ze nejde ani o naznak rasismu,se otazka"KAM s nimi?" proste jako ukazka tolernace a pochopeni problemu skutecne chapat neda.Naznacuje totiz,ze je jakoby potreba onu skupinu,a dokonce cele etnikum/?/ umistit NEKAM.Ale tohle stalinske a hitlerovske reseni se zatim nikdy neosvedcilo.Chceme-li tedy zahajit opravdu smysluplnou a korektni debatu,ptejme se spise "CO s nimi a co s NAMI ve vztahu k nim?" Rekonstrukce zniceneho domu,do ktereho se posleze vrati stejni lide se stejnymi navyky,podle me dobrou odpovedi na takovou otazku neni.
Toto je problém každé země a všude jsou nějaká menšiny.
Není to pravda??
Pokud by vas zajimalo,co jsem a jsme delali pro mensiny v Kosovu, muzete se se mnou spojit na me mailove adrese,at tady nezabirame misto. Muzu vam uz ted prozradit, ze lehke to neni ani tady...
S romy mam spoustu zkusenosti. Nekolik jsem jich zamestnaval a zamestnavam. Rici o nich, ze jsou neprizpusobivi, je hrozne lacine, ale bohuzel pravda. Oni to proste maji v krvi. To, co nam ostatnim prijde silene, jim naprosto normalni. Proto se nabizi jedine reseni: "bili" se holt musi prizpusobit jim.
Romove si mysli, ze kdyz pozadaji v nektere ze zapadnich zemi o politicky azyl a dostanou ho, tak ze jsou spaseni. Opak je pravdou. Je to jen kratkodobe reseni, protoze az poznaji, co jsou vlastne zac, az se zacnou chovat ve sve nove vlasti, jako tady, tak poleti pekne zpatky.
Evropska unie a ostatne cely svet nas oznacuje za rasisty, ale my mame pouze spatne zkusenosti s nimi a proto s nimi takhle jedname. Jim se to mluvi, kdyz je neznaji. Souhlasim s pani, ktera psala, ze kdyby si je natahli k sobe, mluvili by jinak.
Samozrejme tento clanek neplati na slusne romske rodiny, ktere v Hradci take ziji !! (- vzajemny pomer, vsak nebudu radeji rozebirat.) Mozna by nebylo na skodu pozadat je o radu pro ostatni.
P.S.: Kdyz neco nekam napises, tak si to po sobe laskave precti, protoze z toho by se proste jeden s prominutim poblil.
jsem potěšen rostoucím počtem příspěvků v diskuzi a hlavně korektním přístupem všech diskutujících. Ač to zní neuvěřitelně, nemusel jsem vyřadit ani jeden příspěvek. Možná to svědčí o rozumném náhledu čtenářů na tento problém nebo o nízkému zájmu netolerantních jedinců o tento web. Každopádně příspěvky svědčí o jednom - většina z nás je vůči Romům tolerantní a kdyby si měli vybrat jestli by bylo lepší, aby se Romové začlenili do společnosti nebo jejich vystěhování, volili by první variantu. Nikdo odsud (z Hradce, z republiky) Romy nevyhání, většina z nás naopak touží po rozumném soužití. V některých případech to však není možné a je jedno, jestli se jedná o bílé nebo tmavé.
Než budu reagovat na příspěvek pana Černého, rád bych se vrátil ještě k narážce pana Dvořáka z 13. listopadu. Otázka "Kam s nim(i)" na závěr nebyla určitě míněna rasisticky, jednalo se spíš o rezignaci. Přirovnání ke stalinovským a hitlerovským řešením se mě trochu dotýká a zavání mi alibismem, stejně tak jako příspěvek pana Dvořáka ze 14.11., kde píše, co všechno by udělal, kdyby měl větší podporu ostatních zastupitelů a hlavně kdyby Romové byli vytrvalejší a Češi tolerantnější... Je mi 27 let a romskou otázku registruji od útlého dětství, byl to strašák za totality a je to strašák i teď. Zatímco za totality musel národ mlčet, nyní může svobodně projevit svůj názor. A jestliže nemůžu SLUŠNĚ vyjádřit, že se mi nelíbí, že někteří jedinci jsou zvýhodňováni, tak je to potírání základních principů demokracie. Vysvětlí mně nebo jinému zástupci mladé rodiny, proč nemůže sehnat kloudné bydlení za rozumné peníze a radnice Romům kupují a opravují domy na vlastní náklady, Romové neplatí za nájem a ještě chodí pro státní příspěvky. Pane Dvořáku otázka číslo dva na závěr příspěvku, která zněla "Postupovala by radnice stejně i v případě, že by se něco podobného stalo i neromské rodině?" byla nahrávkou na smeč, míč je na Vaší straně a otázkou je, jestli zaskórujete. Pokud odpovíte ano, jen bych Vás chtěl poprosit, abyste to rozšířil o Vaše poznatky, zdali radnice pod Vaším vedením byla nucena v minulosti k podobným krokům přistoupit.
Ve druhém odstavci bych si dovolil reagovat na příspěvek pana Černého. Budu podstatně stručnější. V článku postrádáte informace o stáří objektu, kolik se do něj investovalo, za posledních 20 let apod. Není to jedno? Nezlobte se, ale kdyby to byl starý dům, tak by ho mohli zničit? Chápu, že každý dům potřebuje investice, protože stárne. Pokud však chcete vymlácená okna, vypálené trámy, parkety či okenní rámy nebo rozmlácenou střechu omlouvat stářím objektu nebo dokonce romskou mentalitou, tak pouze přiléváte olej do ohně. Romy ze společnosti nevylučuje jejich barva pleti, ale jejich chování. Nemám rád lidi, kteří podvádějí, jsou líní a žijí na účet jiných, ať mají pleť jakékoliv barvy.
p.s. chtěl bych upozornit na velké písmeno Č u titulku tohoto příspěvku. Je to dost podstatné, protože jinak bych mohl být obviněn z rasistických narážek. :-)
budte rad, ze nejste mistni a ze tuto situaci neznate. I kdyby se za poslednich 20 let do toho baraku investovaly statisice, tak by se to stejne nedalo poznat, protoze je v nejvyssim stadiu rozkladu. Nechapu, proc se k tomu vubec vyjadrujete, kdyz zhola nevite, o co jde.
Nevím ovšem, kde jste z mého psaní vyčetl, že bych snad Vám nebo komukoli jinému upíral právo se svobodně vyjádřit. Pokud jde o mne, jsem opravdu zastáncem toho "nesouhlasím s Vaším názorem, ale budu do smrti obhajovat vaše právo jej svobodně vyjádřit" Můžete docela svobodně nesouhlasit s ledasčím, a nejen, že to můžete říkat a psát, ale máte navíc to obrovské privilegium, že můžete svobodně volit toho, s kým souhlasíte (nebo aspon' s kým nejméně nesouhlasíte:- ) ). To všechno ale přece neznamená, že v něčem s Vámi nemůžu nesouhlasit zase já, ne?
Ale abych neutekl od tématu. Nevím, proč se ptáte mě, jak by postupovala radnice v případě, že by o nešlo o Romy. Já o tom přece nerozhoduju, na můj názor se pan náměstek neptal a tudíž nemůžu "zasmečovat". Já vám můžu jen zopakovat, že přílíš nepodporuju teorii "pozitivní diskriminace", protože má přílíš mnoho negaitvních důsledků a rizik, ale to by bylo na dlouhé povídání. Takže z toho odvozeně můžu odpovědět leda na to, jak by reagovala radnice, kde bych byl schopen prosadit svůj názor. Ta by tedy vystěhovala případného neplatiče bez ohledu na barvu pleti či národnost a stranickou legitimaci. Lze to dokumentovat, pokud nahlídnete do archivů. Tím ale vůbec neříkám, že by taková virtuální radnice nevěnovala značné prostředky na programy, o kterých jsem už psal, tedy na předškolní přípravu romských dětí, na intenzivní kontakty obou etnik, na vzájmené poznávání a pak taky na to, aby taky naši Romové měli svého M. Luthera Kinga, svoji inteligenci a své pozitivní vzory. Je to ovšem běh na strašně dlouhou trat' a musí se při něm překonat překážky nejen na straně těch "nepřizpůsobivých", ale taky v mentalitě většiny. Četl jsem studii, která dokládá, že romští "emigranti" z našich zemí se mnohem snadněji a velmi rychle adpatují v Kanadě, než tady. Dost možná je to tím, jak je přijímají a jak se k nim chovají Kanad'ané, nemyslíte? A věřil byste tomu, že tady v Gjakově máme místostarostu Roma, který má navíc soukromou lékařskou praxi? Umíte si to představit v Čechách? Kolik by asi měl bílých pacientů?
Tím vším se pořád dokola točím kolem toho, že řešení je opravdu přinejmenším stejně tak zodpovědností té sebevědomé většiny jako těch, kteří dnes žijí na jejím okraji. Na rozdíl od vás si nemyslím, že by názory prezentované v téhle chatové diskuzi tak jednoznačně dokazovaly, že ona bílá většina už svůj úkol pochopila. Ale i to je věc názoru, samozřejmě...
Taky se dívám na televizi, kde je televizní hlasatelkou paní Kováčová a zprávy moderované Ondřejem Giňou jsem taky nepřepínal (kvůli němu). Ani v jednom případě jsem se necítil pohoršeně, že to dělá Rom. Byli upravení, mluvili dobře a v hlavě to měli srovnané. A myslím, že nejsem jediný kdo to tak vnímá. Naopak mám pocit, že problematika romské otázky je tady uměle přiživovaná médii. Kdyby se do toho neopřeli novináři, tak je dneska plot v Matiční a nikomu to nevadí. Kdyby tam stejný brajgl dělali bílí, tak by nikdo neprotestoval, když by se stavěl plot. Do školy se mnou chodí spolužák s Ústí, a ten by Vám mohl povědět, jak to tam vypadá. Ti "normální" lidi, co tam žijou, jsou chudáci. A to Vám potvrdí každý, kdo má u sebe v paneláku "neslušné" cikány. Řev do tří ráno, smrad, nepořádek.
Zajímavé je, že v Americe jsou černošská gheta běžným jevem...
Omlouvám se, že jsem odbočil od tématu, ale jeho řádky ve mě vzbudily nutkání k této otázce.
Kolik rezimu a zemi se snazilo je "prevychovat" a vysledek byl vzdy stejny. Tak o cem vic chcete psat? Neni toto tema spise zaminkou odve st pozornost od daleko vetsich problemu, ktere existuji a o kterych nikdo nechce psat nebo mluvit (nacez potom resit). Vsichni dnes vedi,ze otazka cikanu se nevyresi a kdyz tak urcite ne touto cestou.
Nemyslite, ze se nekterym politikum ( nebo jak jim rikat) toto tema velice hodi (protoze se mluvi o nekom jinem a ne o nich). Zamyslete se!!!!!!!!!!!!
Dekuji za pochopeni.
Co byste rádi viděli jako nové téma, čemu bychom se měli věnovat? Rád přivítám názory Vás všech.
díky
Autor
pane Mrázku, nejprve k Vaší narážce na doménu hradeckralove.cz: kde jinde by se měly řešit problémy týkající se tohoto města? Na doméně karlovyvary.cz, brno.cz nebo ostrava.cz ?
Jestliže shledáváte v článku či anketních otázkách nějaký rasový prvek, byl bych rád, abyste ho uvedl. Celý článek je o konkrétní romské rodině a o jednom konkrétním případu a rozhodně se nevztahuje na Romy jako rasu nebo celek. Nevím, kde jste na to přišel...
Co se podání trestního oznámení týká, tak nejsem veskrze proti. Za prvé si myslím, že jen tak tlacháte a plácáte nesmysly. Za druhé si myslím, že skutková podstata trestného činu nebyla zdaleka naplněna. Za třetí - jedná se o komerční server a podobná "reklama" v ostatních médiích (ta by se toho určitě chytila) by naší společnosti určitě prospěla. Jen doufám, že nepodáte trestní oznámení na neznámého pachatele - mé jméno je uvedeno pod článkem, kontakt také a případné další podrobnosti naleznete na www.inet-servis.cz
těším se na případné setkání a přeji všem příjemné prožití svátků vánočních.
Hlasujte v anketě! Připojte svůj názor!
Dale predem tvrdite, ze se jedna o romskou rodinu, zrejme jste se pri scitani obyvatel nachomytl k scitacimu archu teto rodiny a z nej jste to vycetl. Jinak opravdu nevim, kde berete jistotu, ze se tato rodina hlasi k romske narodnosti a ne treba k madarske, slovenske, ceske, arabske.....
Pokud soudite dle barvy pleti, tak jde o rasismus. Otazka: "Kam s nimi?" dokonava dilo zkazy.
Pokud nebyla naplnena skutkova podstata § 198 Tr. Z., tak by bylo mozno spise subsumovat skutkovou podstatu pod § 198a Tr. Z. - Podnecovani k nenavisti vuci skupine osob nebo omezovani jejich prav a svobod. Ta zni: Kdo verejne podnecuje k nenavisti k nekteremu narodu, rase, nabozenstvi, tride nebo jine skupine osob nebo k omezovani prav a svobod jejich prislusniku, bude potrestan odnetim svobody az na 2 leta.
Podle meho nazoru byla zasada verejnosti naplnena, internet je verejnosti pristupne medium. Zda jste podnecoval k nenavisti, ci ne, je otazka pro nekoho jineho. Kazdopadne si myslim, ze je potreba Vas odsoudit alespon po moralni strance.
Jen chci upozornit, ze tuto vec bych neresil zalobou, na coz narazite v predmetu sve reakce, nejde o spor soukromopravni, ale jde o trestnepravni zalezitost, takze o vse by se postaraly prislusne organy. Oznameni bych podal na neznameho pachatele, protoze nevim, jak Vam mam verit, ze jste skutecne Jaroslav Fiser, kdyz Vas vubec neznam. O to by se opet postaraly organy cinne v trestnim rizeni. Dale je potreba podotknout, ze mnohe z prispevku jsou take rasisticke a naplnuji skutkovou podstatu zmineneho trestneho cinu, takze to jsou dalsi "neznami pachatele".
Na zaver mi dovolte poprat i Vam hezke Vanoce
nejprve ke stránkám: nemyslím, že by nešlo o seriózní projekt. Netvrdím, že jsme stoprocentní, na druhou stranu diskuzní fórum je jen jedním kouskem z velmi rozsáhlého serveru a na základě jedné ankety omezovat a naznačovat směr stránek za neseriózní může také jen omezený člověk (to rozhodně není útok na Vás, to je pouze obecné označení)
Anketa je koncipována tak, aby se na ni dalo jasně odpovědět. Anketa neřeší problematiku romské menšiny, řeší konkrétní jeden příklad a dává hlasujícím možnost vybrat si ze čtyř variant. Pokud někomu žádná z předkládaných možností nevyhovuje, může svůj názor připojit v diskuzi.
Označení těch osob, kterých se problém týká, za Romy není možná šťastný. Opravdu nevím, jestli se daná rodina přihlásila k romské národnosti. Na druhou stranu označení lidí pouze barvou jejich pleti by mohlo být vykládáno rasisitčtěji než označení za Romy. Navíc i přes jejich národnost je všeobecně vžitý název pro tuto menšinu hovořící romským jazykem Romové nebo Cikáni (slovo Cikán používám bez jakéhokoliv emotického podbarvení). Ostatně i v tomto duchu (Romové) hovořil o dotyčné rodině náměstek primátora Koros - to neříkám na svoji obhajobu, pouze na upřesnění.
Otázku "kam s nimi" jsem myslím vysvětlil již v diskuzním příspěvku výše v reakci na příspěvek pana Dvořáka, nicméně jestliže se celou dobu hovoří o bytové otázce a stěhování jedné početné rodiny, myslím, že to je otázka výstižná.
Můžete prosím uvést, která pasáž je "podněcováním k nenávisti vůči skupině osob...." Pane Mrázku, v článku jsou uvedena pouze fakta a nevím, jestli je zveřejňování faktů trestným činem. Ostatně jak sám vidíte, ani jeden z příspěvků v diskuzi nečiší nenávistí.
Chcete mě odsoudit po morální stránce. Nevím, kdo Vám na to dává právo, když mě vůbec neznáte a ani mě nechcete poznat. Pokud budou lidi jako Vy někdy v budoucnosti určovat, jakým směrem se bude právo ubírat, tak nás nečekají pěkné vyhlídky. Nepřímo jste mě označil za rasistu, chcete na mě podat trestní oznámení, nepřímo zpochybňujete mé novinářské kvality a server, které provozuji, jste skrytě označil za neseriozní. Na dva diskuzní příspěvky docela dost, na to že mě neznáte...
Co se týká předmětu mého přechozího příspěvku, tak opravdu slovo "žaloba" nebylo na místě. V textu však dále uvádím již pojem trestní oznámení, pouze v předmětu zprávy jsem to nedomyslel.
O mé totožnosti se přesvědčit můžete, pokud opravdu chcete. Uvedl jsem název své společnosti včetně URL. Tam je telefonní kontakt. Jinak je v zápatí této stránky copyright s odkazem na INET-SERVIS.CZ a případného majitele domény inet-servis.cz si můžete najít na www.nic.cz.
Co se některých příspěvků týká, připouštím, že jsou na hraně, kdy je možno považovat je za rasistické, a ještě jednou zvážím, zda je nevyřadím. Velmi by mi pomohlo, kdybyste přímo označil, které příspěvky máte na mysli.
Na závěr bych se chtěl jen zeptat: co znamená titul JUC.? Napadá mě pouze justiční čekatel, ale nevím o tom, že by se podobný titul uděloval. Nechám se rád poučit.
přeji hezký den
JF
P.S.: Jak s tím trestním oznámením? Mám čekat vydání předběžného opatření a "odstavení" článku či celého serveru? Nebo strávím příchod roku 2002 v cele předběžného zadržení nebo ve vazební věznici? :-)
Zdravi
Filip
Ty jsi ale blb. Promin,ze tykam.Vem si tech par" beranku" k sobe domu a zij s nemi rok pod jednou strechou a budes mluvit jinak.
Panu Fišerovi bych rád vyjádřil uznání za to, že tu palčivá témata otevírá. Umění diskuse se dá naučit jenom tou diskusí, stejně tak, jako matematika se dá naučit jenom počítáním a dobrý řidič vyroste jenom za volantem. Ani dobrý právník nevznikne z nedokončených studií a bez dlouhé praxe. Šafra.
Ten svuj slovni prujem si pis tam, kde ti ho budou zrat!!!!
ale ne, teď už vážně. začíná se nám to tu trochu vymykat z rukou a už to je i trochu off topic. Obětí diskuze nejsou Romové, jak by někdo čekal, ale pan Jarmil filip Mrázek. Je opravdu na čase změnit téma. Čestně prohlašuji, že nejdéle v pondělí tu opravdu bude. Hrubý náčtrtek už mám - budeme hodnotit uplynulý rok v HK, myslím, že bude opět o čem psát :-)
P.S. Nechte už Mrázka být, schovejte si střelný prach na pozdější dobu. Kdyby nechtěl, nemusel se přiznávat, mohl pouze rozčeřit vodu a zmizet, jako to udělal pan Černý. Já doufám, že svými názory bude obsahově plnit další diskuzní příspěvky. :-)
2)pozemek využit pro prumysl
3)cikany rozfrkat po celym HK aby jich nebylo vice jak jedna rodina na nejmin 250m od sebe
4)tvrde trestat za vandalizmus a tvrdě hlídat hyenou!!!!!
...to co bylo k vidění v těch barácích....hruza ....ted nevim o kterym je řeč ale třeba když sem viděl do dvora rohovýho domu když se vyjiždí na Pražskou z ulice Za škodovkou (myslim) bylo mi na bli** nejsou to lidi !!!! a opravovat jim to aby to za tejden zase zničili je značně nerozuné !!!
Ale někdo má jíný názor (M..) a své peníze ze své dobře nesoucí advokátní praxe pošle právě tam. A bude to v pořádku.
Podotýkám, že jsem svobodný, bezdětný, bydlím a jsem maximálně spokojen se svou finanční situací, aby to nevypadalo, že si hřeju svoji polívčičku. Petr
PS: Jinak vám všem přeji do nového roku hodně zdraví, protože to jediné se nedá koupit ani ukrást.
Nabízím trošku zkrácenou (jinak neupravenou) definici slova cikán dle Ottovy encyklopedie obecných vědomostí. Snad nám to trochu pomůže pochopit (nikoli ospravedlnit!) jejich způsob života.
--------------------------------------------------------------------------------
Cikáni, kočovný kmen roztroušený po celé Evropě. Vyskytli se v Turecku již v XI. století (podle některých v císařství Řeckém již poč. IX. stol. za Nikefora), v. XIII. stol. rozšířili po Uhrách a Polsku, r. 1417 jsou již u Baltického moře, r. 1422 v Itálii, r.1427 ve Francii, r. 1447 u Barcelony ve Španělsku: r. 1492 byli již ve Španělích pronásledováni zároveň se židy a Maury, r. 1531 vyšel v Anglii proti nim první edikt. S počátku bájilo se o nich, že přišli z Egypta, že jsou kmen, který nepřijal Ježíška, když prchal před ukrutností Herodesovou. Za trest prý jsou vypuzeni z vlasti a marně si budou hledati domova. Cikáni sami šířili tu bajku a kořistili z ní. Jejich povídání mělo vliv na tehdejší názory o Východě. Když poznáni byli jako lháři, zloději a lotři, počali být pronásledováni nejdříve ve Španělích, pak v zemích ostatních. Ve stol. XVI. se jim ulevilo, tu a tam dály se i pokusy učiniti z nich národ usedlý a povznésti je, ale pokusy se nezdařily. V Evropě každý národ je jinak pojmenoval; řecky slovou Atsinganos (athinganos), bulh. Acigan, rumun. Tzigan, maď. Tzigany, ital. Zingaro, tur. Čingiané, špaň. Gitano,. angl. Gipsy, albán. Yevk, franc. Bohémiens. Názvy angl. a špan. souvisí s báji o jejich egyptském původu, franc. vznikl chybným názorem, protože první cikáni přišli do Francie z Čech. (...)
Rozšířený název róm značí u nich muže, romí ženu. (...)
První zmínka o cikánech v Čechách činí se ve "Starých letopisech českých" při r. 1416, kde se o nich dí, že se toho času poprvé v Čechách objevili a lid mámili. Avšak lze za to míti, že byli cikáni v Čechách viděni již v r. 1242, kdy sem přišli tajně jako vyzvědači Tatarův, a tu jim dle slova v řeči jejich často od nich užívaného tehdáš "kartas" říkáno. Také popis zevnějšku a chování jejich, jak jej v kronice Dalimilově nalézáme, zcela na pozdější cikány připadá. Že byli v Čechách příslušníky opovrženého kmene i pod jménem cikáni před r. 1416 známi, dosvědčuje "Popravčí kniha pánů z Rožmberka", kde se při r. 1399 dí, že se v tlupě lupičské, která tehdáž v jižn. Čechách řádila, nalézal vedlé několika Němců z Rakous též jistý "Cikán černý, Ondřejóv pacholek". R. 1416 přišel do Čech okázale předvoj (300 duší) cikánů malabně vystrojených, mužové koňmo, potloukal se po zemi a uměl si lid nakloniti lživým vypravováním, že nepřátelé křesťanstva je vyhnali a že u Čechů hledají útočiště; proto byli vlídně přijati. Za dob husitských nepokojů rozšiřovali se po Čechách valně a volně, a snášenlivost česká lákala ještě větší houfy do Čech, kteří zabrali jižní lesnaté krajiny a i v Praze pokojně bydleli ve 2. pol XV. stol. Za dob pronásledování cikánů v záp. Evropě nalezli útulku v Čechách, ač toho nebyli hodni, neboť spolčovali se s Turky, služby vyzvědačské a paličské jim konajíce, zvlástě v l. 1536-4t. Proto se začalo se proti cikánům vystupovati a to tak přísně, že bylo potřebí přístnost tuto mírniti zákony. Vyssávali lid i zemi po celou dobu 30leté války, ba i později tak, že císař Leopold I. musil proti nim vydati dekret (21-dub. 1688), jímž vypovídali se ze země. (...)
Cikáni jsou nervosní. V štěstí jásají, v neštěstí si zoufají., v radosti opíjejí. Rádi se oddávají snění a stávají se mystiky. Stan jest jejich domovem, opovrhují usedlým životem a jsou oddáni kočovnictví. Jsou uchváceni horečkou bloudění. Musí mít stále nové, živé, hluboké dojmy. O budoucnost se nestarají, o povinnostech nemají pojmu. Česť je jim cizí a zásadám nerozumějí. Cit jejich jest hluboký, žádost neukojitelná. (...)
Mravností muži nevynikají, ženy ještě méně. Zlodějstvím a nepočestností smutně prosluli. Pozoruhodna je jejich láska k dětem. Práce se štítí. Cikáni mají více méně temnou pleť, černé, husté vlasy, temné jiskrné oči, podouhlý obličej, nízké čelo, mírně vystouplý nos, vždy přišpičatělý. (...)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Myslím, že je zcela zbytečné něco dodávat.
ty tam musis jit a vsecko zmenit, jim dat praci aby z nich neci bylo. jak maji neco delat kdyz takovy lidi jako ty , porad neco maji proti nim!!! vy delate jenom cesku tedy vlastni mu statu ostudu na celym svete tim ze jste proti vlastnim lidem!!!!!!
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.