Dopravní podnik vydal knihu o historii městské dopravy podruhé

Kniha byla pokřtěna před několika dny.
Kniha byla pokřtěna před několika dny. | autor: DPMHK

Pro příznivce královéhradecké městské dopravy má hradecký dopravní podnik dobrou zprávu. K dispozici je druhé vydání velice úspěšné knihy Historie městské hromadné dopravy v Hradci Králové, tentokrát v letech 1928 – 2020. Právě v roce 1928 byly založeny tehdejší Autodráhy města Hradce Králové, předchůdci dnešního dopravního podniku. Autorka knihy Helena Rezková se svými kolegy do druhého vydání, které vyšlo v nákladu 700 kusů v Nakladatelství Regiona, zapracovala například desítky nově získaných historických fotografií, další vzpomínky pamětníků, ale hlavně dění od roku 2013, kdy se královéhradecký dopravní podnik zařadil na špici v zavádění elektromobility v městském provozu v rámci České republiky.

Druhé vydání letos doprovází jedno hezké kulaté výročí. V únoru totiž uplynulo rovných 100 let od doby, kdy do ulic města vyjely první, tehdy ale ještě poštovní autobusy, provozované tehdejším Ministerstvem pošt a telegrafů, které kromě převážení zásilek suplovaly i veřejnou dopravu.

Na vznik knihy před sedmi lety zavzpomínala autorka Helena Rezková. „Když mě vedení dopravního podniku oslovilo s nápadem vydat dosud nepublikovanou, ale nesmírně zajímavou historii zdejší městské dopravy, předpokládala jsem, že sepíšu útlou knížku s několika obrázky. Začala jsem bádat v archivech, muzeích, navštěvovala pamětníky a postupně se objevovaly události, které si už mnoho lidí nepamatuje. Velkou zásluhu na tom měla také parta nadšenců pro historii i současnost hradecké dopravy, kteří poskytli velké množství archivních materiálů a fotografií. Knihu jsme pak po odborné stránce doplňovali se spoluautory a s bývalými i současnými zaměstnanci podniku,“ vzpomíná autorka.

Kniha stručně popisuje rozvoj dopravy v Hradci Králové už od konce 19. století. Podrobně je v ní zaznamenán projekt elektrické tramvajové dráhy, který však ve městě nenašel pochopení na rozhodujících místech a skončil jen položením několika metrů kolejí na Pražském mostě. Po založení podniku Autodráhy města Hradce Králové 1. listopadu 1928 nastal jejich rychlý rozvoj a během krátké doby se staly největšími tohoto druhu v republice. Již v prvním roce provozu přepravil podnik více než milion cestujících. Zavedení pravidelných linek znamenalo především ulehčení a zrychlení přepravy po městě, autobusy tehdy ale zajížděly i do přilehlých obcí (v roce 1933 až do 72 obcí). Městské autodráhy přestály díky obětavosti zaměstnanců nelehké období krize 30. let minulého století, na linkách se téměř přestalo jezdit za 2. světové války, ale hned v prvních mírových dnech se autobusy opět vrátily do městských ulic i na linky do okolních obcí.

„V knize je díky dochovaným článkům z dobového tisku podrobně zaznamenáno fungování dopravy za první republiky, kdy se kvůli úsporám jezdilo i na dřevoplyn. Podařilo se mi dohledat například zajímavý osud velké osobnosti republikového formátu a prvního ředitele autodrah Ing. Ervína Nápravníka, o kterém se v Hradci mnoho neví. Naprosto unikátní částí knihy je kapitola věnovaná výbuchu svítiplynu s tragickými následky v tehdejších garážích ve Škroupově ulici 19. prosince 1947. Tehdy tam zahynuli čtyři lidé a zničena byla i zhruba polovina autobusů,“ popisuje některé události zachycené v knize autorka.

Zavedení trolejbusové dopravy od 2. května 1949 se stalo dalším milníkem v historii dopravních podniků města. Od tohoto roku dodnes brázdí ulice Hradce Králové trolejbusy společně s autobusy. Trolejbusová doprava přečkala i období útlumu a různé názorové proudy

70. let, kdy se v mnoha městech tato trakce rušila a nahrazovaly ji autobusy. Kniha dále podrobně mapuje všechny události i zajímavosti v hradecké MHD až do současnosti, kdy cestujícím od roku 2008 slouží nový Terminál hromadné dopravy.

Helena Rezková zpracovala do druhého rozšířeného vydání například desítky nově získaných historických fotografií, další vzpomínky pamětníků, ale hlavně dění od roku 2013, kdy se hradecký dopravní podnik zařadil na špici v zavádění elektromobility v městském provozu v rámci České republiky.

Kniha bude v prodeji také v zákaznickém centru DP v Pouchovské ulici nebo v síti královéhradeckých knihkupectví.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Pět nových autobusů s klimatizací a kamerovým systémem brázdí ulice Hradce

Do vozového parku hradeckého dopravního podniku bylo letos během období červen – červenec zařazeno a již běžně jezdí na linkách MHD pět zbrusu nových moderních sólo nízkopodlažních autobusů značky IVECO Urbanway 12 m – Tector 7, s dieselovým motorem.  Jde o třídveřové vozy…
Čtěte více

Třináct řidičů, kteří jezdili bez nehod, dostalo ocenění od dopravního podniku

Ujet statisíce kilometrů bez nehody a to v rušném provozu Hradce Králové není hračka. Přesto se to 13 řidičům povedlo a dostali za to od dopravního podniku ocenění. Převzali si ho v úterý 16. června z rukou předsedy představenstva společnosti Zdeňka Abrahama při slavnostním…
Čtěte více

Řidičů má hradecký podnik dost, lidé se však jezdit autobusy stále ještě bojí

Zatímco před několika měsíci hradecký dopravní podnik zápasil s nedostatkem řidičů, nyní si může vybírat. Krize kvli koronovoriové nákaze připravila o práci hodně lidí v soukromém sektoru, takže se nyní o práci řidiče hlásí dost zájemců. Problém však je, že nemají koho vozit.…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme