Dopravní podnik v Hradci testuje další elektrobus

Nový elektrobus Perun | Foto: MmHK
Nový elektrobus Perun | Foto: MmHK

Dopravní podnik Hradce Králové testuje v ostrém provozu už druhý elektrobus s názvem Škoda Perun. Lidé si ho mohli prohlédnout nedávno v rámci evropského dne bez aut. Před dvěma týdny se elektrobus Perun začlenil v testovacím režimu už také do běžného provozu MHD. Stal se tak už druhým zástupcem elektrobusů ve východočeské metropoli. První elektrobus typu SOR EBN 9,5 slouží Hradečanům rok. Výhodou elektrobusů jsou podle zástupců dopravního podniku kromě ekologického provozu i nesrovnatelně ekonomičtější provozní náklady než u autobusů se spalovacím motorem.

Elektrická novinka ve vozovém parku hradecké MHD je srovnatelná s autobusem

Nový bateriový elektrobus, který se už několik dní prohání královéhradeckými ulicemi, nese název Perun, což je zkratka z anglických slov "Pure Electric RUNner" znamenajících spojení „čistě elektrický běžec“. Nový dvanáctimetrový nízkopodlažní dvounápravový vůz s trojími dveřmi, výkonem motoru 160 kW a dojezdem s cestujícími 120 až 150 kilometrů,vyrobila firma Škoda Electric. "Nabíjení elektrobusu se provádí v nočních hodinách a trvá čtyři až šest hodin. Obsaditelnost vozidla je 82 cestujících, 27 míst je k sezení, a je tak srovnatelný s klasickým autobusem MHD," doplnili zástupci královéhradeckého dopravního podniku. Maximální rychlost nového elektrovozidla je 70 kilometrů za hodinu.

„V běžné výbavě má elektrobus i samoobslužný tlačítkový systém otevírání dveří, na který jsou cestující zvyklí z trolejbusů. Systém tak umožňuje otvírání dveří cestujícími podle skutečné potřeby. Perun zapadá do vozového parku hradecké MHD také svou nízkopodlažností. Právě fakt, že všechny naše vozy jsou nízkopodlažní, už berou cestující v Hradci jako samozřejmost, v republikovém měřítku to ale pravidlem zdaleka ještě není,“ upozorňuje František Meduna z hradeckého dopravního podniku.

Elektrobus zatím nemá svou trasu, testuje se v různých podmínkách

Elektrobus se bude zatím testovat na různých linkách hradecké MHD. "Chceme tak získat co nejvíce dat a informací o jízdních a provozních vlastnostech. Testovat ho budeme v dělených směnách, které zajišťují dopravní špičky zejména v době od 4 do 10 hodin a od 13 do 19 hodin, a popřípadě i v celodenních směnách," vysvětluje cíl zkušebního provozu vedoucí střediska MHD Leo Sedláček.

V Hradci vidí v elektrobusech budoucnost

Dopravní podnik spatřuje v elektrobusech velký potenciál. „Budoucnost potvrdí, že elektrobus, z hlediska jeho provozního režimu a vlastností, je vozidlem předurčeným k provozu v městské hromadné dopravě,“ míní ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich. „Všechny výhody elektrobusů dosud bohužel snižují jejich vysoké pořizovací a investiční náklady. Na druhou stranu jejich přímé provozní náklady jsou pouze třetinové, ba i nižší, a také servis je jednodušší. Až se cena elektrobusů přiblíží cenám současných autobusů se spalovacím motorem, věřím, že dojde k jejich významnému rozšíření,“ míní ředitel Kulich.

Průměrné stáří autobusů v hradecké MHD je více než deset let. Nejstarší jsou patnáctileté a jejich výměna by mohla přijít na řadu v roce 2015. V budoucnu by mohly právě elektrobusy postupně nahradit až 20 dieselových autobusů s ukončenou životností. U trolejbusů podnik aktuálně s náhradou nepočítá, protože všechny trolejbusy v letech 2011 - 2013 obměnil za nové.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Dopravní chaos u hradeckých škol má mírnit plán mobility

Plná parkoviště, nebezpečně a často proti pravidlům zastavující automobily, ze kterých v ranní špičce vystupují děti. To jsou nejčastější příčiny vzniku nepřehledných a kritických situací v blízkosti škol. Město Hradec Králové chce těmto nebezpečným kolizím předcházet vytvořením…
Čtěte více

Hradecký dopravní podnik stále modernizuje svůj vozový park. Vozidla mládnou

Ačkoliv si hradecký dopravní podnik vloni připomněl už pětadevadesáté výročí své existence, jiné podstatné číslo v jeho statistikách neustále klesá. Je jím průměrné stáří vozového parku. To je 7,75 roku. Ve srovnání s posledním známým údajem ze sousedních Pardubic je hradecký…
Čtěte více

Přes Miletu už nebudou jezdit trolejbusy. Opravy se dotknou všech linek MHD

Stavba, která na dlouhé měsíce ochromí dopravu v Hradci, už se blíží. Jedná se o rekonstrukci křižovatky Mileta. V místě už nyní probíhají přípravné práce. Dopravní omezení, která v první etapě uzavřou severní část městského okruhu a Hradeckou ulici směrem do centra, na…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme