Je rychlost 160 km/h mezi Hradcem a Pardubicemi utopie? Podle nového memoranda realita do pár let

Modernizace prvního úseku trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.
Modernizace prvního úseku trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. | autor: hradeckralove.cz

Na železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi projede týdně až 42 tisíc cestujících. Úsek má projít modernizací a rada Královéhradeckého kraje nyní odsouhlasila společné memorandum, podle kterého se má stavba dvoukolejného provozu urychlit.

„Královéhradecký kraj podporuje modernizaci a dokončení zdvoukolejnění celého úseku tratě, která bude nejenom pro obyvatele Královéhradeckého kraje znamenat zkrácení jízdní doby, díky zvýšení rychlosti, ale především zvýšení kapacity a efektivity provozu železniční dopravy," sdělil hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán.
 
Podobu memoranda nyní odsouhlasila krajská rada a bude jej schvalovat ještě krajské zastupitelstvo. Kromě hejtmana Jiřího Štěpána by jej měl svým podpisem stvrdit i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, primátor města Hradce Králové Zdeněk Fink a primátor města Pardubic Martin Charvát. Cílem memoranda je vyjádření podpory k urychlené realizaci investičního záměru Správy železniční dopravní cesty.
 
„Plánované zdvoukolejnění povede k větší stabilitě jízdního řádu, odstraní se jím křižování vlaků a vlakové soupravy budou navíc moci využívat celý svůj rychlostní potenciál. Na trati jsou nasazeny nejmodernější dynamické elektrické nízkopodlažní jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Této rychlosti však nemohou v celém úseku tratě nyní soupravy využívat," popsal Martin Červíček, první náměstek hejtmana pro dopravu.

Denně vlaky na trati přepraví kolem 6,5 tisíce lidí

I přestože většina tratě leží na území Pardubického kraje, je úsek Hradec Králové – Pardubice podle počtu přepravených cestujících nejsilnějším traťovým úsekem v Královéhradeckém kraji. Trať napojuje krajské město Hradec Králové na první tranzitní koridor. V pracovní den dosahují denní průměry přes 6,5 tisíce, o víkendech pak přes 5 tisíc přepravených cestujících. Celkem se tedy za týden v tomto úseku přepraví zhruba 42,5 tisíce cestujících.
 
Podle kategorizace železničních tratí Královéhradeckého kraje je trať v úseku Hradec Králové – Pardubice páteřní železniční tratí první kategorie. V pracovní dny tam je nasazeno 37 párů vlaků, obdobný počet tam jezdí i o víkendu. Královéhradecký a Pardubický kraj objednává v tomto úseku vlaky kategorie „osobní" a „spěšný", Ministerstvo dopravy objednává vlaky kategorie „rychlík".
 
Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi byla zprovozněna v roce 1857. Od roku 1965, kdy byla trať elektrifikována, na ní ale nebyl proveden žádný významnější konstrukční zásah. Dopravní kapacita stávající železniční tratě je tudíž vyčerpána a jednotlivé prvky jsou na hranici životnosti.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vožit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme