Štítky: | Hlavní nádraží |

Budova hradeckého nádraží dostane novou střechu. Opravy budou stát kolem 35 milionů korun

| autor:

Cestující se budou muset připravit na komplikace při pohybu na hradeckém hlavním vlakovém nádraží.  Už letos by se totiž měla začít opravovat střecha budovy. Správa železniční cesty chce opravy dělat za plného provozu. Do budovy zatéká, a tak jsou již nevyhnutelné. Měly by stát přibližně 35 milionů korun. Výměny se dočká i skleněný plášť. Uvádí to Hradecký deník.

„Práce musí být prováděny za provozu pouze s usměrněním pohybu cestujících v hale," uvedl pro Hradecký deník tiskový mluvčí SŽDC Marek Illiáš s tím, že s opravami nechce čekat příliš dlouho. Rekonstrukce nebude jednoduchá, budova je památkově chráněna, což muselo být zohledněno v projektu. Odpovídá požadavkům památkové ochrany.

Veřejná zakázka zatím nebyla vyhlášená, nicméně předpokládaná cena je však již nyní stanovena na zhruba 35 milionů korun.

Jedná se o opravu proskleného zastřešení haly výpravní budovy, které je v havarijním stavu a do budovy tudy na mnoha místech zatéká. „Při opravě zastřešení, které se skládá ze sedlové prosklené střechy a vodorovných prosklených podhledů, bude kompletně vyměněn vnější i vnitřní skleněný plášť. Původní nosné ocelové konstrukce budou ošetřeny a zachovány. Zároveň budou odstraněny některé dřívější necitlivé opravy včetně nefunkční lávky pro čištění skel," řekl mluvčí.

Historie budovy hlavního vlakového nádraží

V roce 1928-29 vznikl na prknech architektů bratří Václava Rajchla mladšího a Jana Reichla projekt, podle kterého byla reprezentativní nádražní budova v letech 1930-35 postavená. Její slavnostní otevření se konalo 5. května 1935.

Cestující postupně našli v nádražní budově příjezdovou a odjezdovou halu vytápěnou teplým vzduchem, čekárnu pro první, druhou a třetí třídu, restaurace, vinárnu, prodejny, přednáškové místnosti, šatny, úschovny zavazadel, umývárny s lázněmi, záchody, samozřejmě pokladny a provozní kanceláře. Ve 2. patře se cestující mohli ubytovat v hotelových pokojích a najíst se v hotelové restauraci.

V nádražní budově se dále nacházelo patnáct služebních jedno až čtyřpokojových bytů o velikosti 50 – 90 m2, většinou s pokojem pro služku a výhledem z předsíně do nádražní haly. Obytnou část budovy dále doplňovaly ubytovací pokoje pro železniční zaměstnance a byt restauratéra.

Hlavní dominantou nádražní budovy je 46 metrů vysoká čtyřboká věž, jejímž vnitřkem vede schodiště k bývalým rezervoárům pitné a užitkové vody, potřebné pro železniční stanici. Na vrchu věže, ve výšce 37 metrů je ochoz, nad kterým se zvedá devět metrů vysoká, měděným plechem pokrytá, nástavba. Na každé straně věže jsou instalovány hodiny, které v noci svítí.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!



Chcete vědět co se dělo přesně před rokem?

Navštivte naší Kroniku dění v Hradci Králové a dozvíte se nejen co se dělo ve městě a o čem se psalo, ale také teplotní minima a maxima, či jaké se konaly kulturní akce.

Zobrazit zpravodajství před rokem, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti lety.





Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Přečtěte si také

Rozsáhlé úpravy čekají hradecké hlavní nádraží a jeho okolí. Začnou ještě letos

Vedení Hradce Králové řeší se Správou železnic a Ředitelstvím silnic a dálnic, jak by mělo nově vypadat okolí hlavního vlakového nádraží. To se začne opravovat ještě letos a práce budou v postupně navazujících etapách trvat nejméně pět let. Informaci přináší Český rozhlas Hradec…
Čtěte více

Nadjezd u terminálu je ve velmi špatném stavu, bude se muset opravit. Řidiče tam čekají dlouhodobá omezení

Nadjezd nad železnicí u Terminálu hromadné dopravy je ve velmi špatném stavu a bude se muset opravit. S tím souvisí i omezení provozu v tomto velmi frekventovaném úseku. A rozhodně nepůjde o týdny nebo měsíce, provoz tam může být omezen i několik let. Tento verdikt vyřklo na…
Čtěte více

Cyklověž u nádraží rozděluje vedení Hradce

Cyklověž, která poskytuje útočiště jízdním kolům u hradeckého nádraží má stále nejsanou budoucnost. Zatímco primátor města Alexandr Hrabálek by ji rád odkoupil a přesunul k vysokoškolským kolejím, část vládnoucí koalice radnice je proti. Nechce se jim odkupovat starý typ věže za…
Čtěte více
Mohlo by se hodit
Doporučujeme